Witchtower / Blackslash - A Tribute To Randy

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het is toch wel bijzonder dat het Deense kwartet Randy, die tussen 1981-1987 actief was en slechts een single en een demo heeft uitgebracht, een cultstatus in de heavy metal underground heeft. Niet dat ze dat niet verdienen, want de typische heavy metal (en met name NWOBHM) van de mannen bevatte de nodige kwaliteiten, kracht en charme, maar ik vind het toch wel bijzonder.

De old-school heavy metallers van Witchtower (Spanje) en Blackslash (Duitsland), die de traditionele heavy metal uit de jaren tachtig vereren en wiens muzikale stijlen perfect bij die van Randy passen, komen volgende maand met deze split-EP als, zoals de titel het al aangeeft, een eerbetoon aan Randy. Van beide bands krijgen we een Randy-cover en twee nieuwe songs ter introductie van de komende nieuwe albums. Van Witchtower krijgen we een goede uitvoering van het geweldige ‘The Beast’, de B-kant van de ‘Shadows Are Falling’ single uit 1986. Het nummer is volledig in zijn waarde gelaten, en als je het niet zou weten zou je kunnen denken dat dit een andere uitvoering van Randy zelf zou zijn. De twee nieuwe composities bewijzen dat de band geen millimeter is afgeweken van hetgeen we tot nu toe van Witchtower hebben gehoord, en dat is een geruststellend feit.

Blackslash neemt ‘It’s Got To Be Love’ van de 1987 demo voor haar rekening en komt met een prima uitvoering die – mijn inziens – sterker is dan het origineel. Naast het feit dat het nummer strakker en krachtiger is uitgevoerd dan het origineel, komt deze beter tot haar recht dankzij de goede, heldere productie. Wat het eigen materiaal betreft volgt ook Blackslash de muzikale pad van de voorgaande albums en de songs klinken veelbelovend voor de derde langspeler, ‘Lightning Strikes Again’, die in mei via Iron Shield uitkomt. Al met al is dit een lekker tussendoortje voor de fans en een leuke release voor de fans van ouderwetse heavy metal in het algemeen. Ik moet echter wel zeggen dat ik – gezien de titel, maar ook de kwaliteiten van de covers – graag meer Randy nummers had willen horen.

Meer informatie