Torture Squad - Far Beyond Existence

Torture Squad - Far Beyond Existence

Label : Brutal Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Berto : Begin jaren negentig is de band Torture Squad al opgericht en gaat dus al jaren mee. De muziek van de band is echter een beetje blijven hangen in die periode, met ook nog eens invloeden uit de jaren tachtig er bij gevoegd. Geplaagd door diverse line-up wisselingen lukt het de band toch om inmiddels acht albums te produceren, onderwijl in 2007 de Metal Battle van Wacken Open Air winnend. Er wordt veelvuldig getourd, ook door de binnenlanden van thuisland Brazilië, wat de band een grote cultstatus oplevert. Sinds 2015 heeft de band Mayara Puertas als zangeres, al valt het aan de grunts niet af te leiden dat er een vrouw achter de microfoon staat. Meerdere bands bewijzen natuurlijk al dat een vrouw net zo goed extreme metal kan zingen met als groot voorbeeld Arch Enemy, waar eerst Angela Gossow zong en later Alissa White-Gluz frontvrouwe werd.

Torture Squad speelt een mix van thrash metal uit de jaren tachtig en death metal uit de jaren negentig met de indrukwekkende strot van Mayara als middelpunt. Heel lekker is ook het vele riffwerk van gitarist Rene Simionato, dat wordt afgewisseld met flitsende solo’s. Eigenlijk is hele band simpelweg ‘on fire’, want het album staat vol met old school thrash metal met extreme zang van een vrouw die je in het donker niet tegen moet komen. Het titelnummer is echt een monster van een track, die veel afwisseling kent in tempo en alle kenmerken van een goede thrash metal song in zich heeft. Basgitaar en drums leggen een stevige en opzwepende basis neer die tien nummers lang wordt aangevuld met extreme klasse. Torture Squad blijft vaandeldrager van de Braziliaanse underground metalscene, dat is duidelijk.