The Amorettes - Born To Break

The Amorettes - Born To Break

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Mijn eerste kennismaking met dit uit Schotland afkomstige trio dateert van december 2015, toen de band als support act optrad voor Thunder in de 013 in Tilburg. Ik werd op dat moment dusdanig gegrepen door de no-nonsense traditionele heavy metal van de drie dames, dat ik meteen daarna hun albums ‘Haulin’ Ass’ (uit 2010) en ‘Game On’ (uit 2015) aangeschaft heb en ik moet zeggen dat ik daar nog geen moment spijt van heb gehad. In 2016 brachten ze nog hun derde plaat ‘White Hot Heat’ uit, die dan nu gevolgd wordt door deze ‘Born To Break’.

Stilistisch gezien zijn The Amorettes te vergelijken met bands als AC/DC, Girlschool en The Donnas en dus kun je lekkere recht-toe-recht-aan hardrock verwachten met prima riffs en dito vocalen van gitariste en zangeres Gill Montgomery, die tevens verantwoordelijk is voor het schrijven van het overgrote gedeelte van het song materiaal (soms in samenwerking met Ricky Warwick (Black Star Riders) en Luke Morley (Thunder)). Vergeleken met de eerste drie albums heeft men met deze ‘Born To Break’ wederom de nodige progressie gemaakt en is dit album met afstand het beste wat men tot op heden op de markt heeft gebracht.

De plaat opent sterk met ‘Can You Feel The Fire’, een aanstekelijk en behoorlijk melodieus nummer wat gedragen wordt door een heerlijke basis-riff. Op dit nummer wordt tevens duidelijk dat Gill over een erg goede stem beschikt en dat ze uitstekend ondersteund voor door de zusjes Hannah en Heather McKay (respectievelijk drums en basgitaar). Er staan echter nog veel meer prima songs op dit album en met name de eerste single ‘Everything I Learned I Learned From Rock And Roll’, het titelnummer ‘Born To Break’ en het wat bluesy ‘Hello And Goodbye’ kunnen mijn goedkeuring wegdragen. Eigenlijk geldt dat voor alle twaalf aanwezige nummers op deze plaat, want het kwaliteitsniveau is behoorlijk consistent te noemen. De nummers zijn allen erg aanstekelijk, hebben goed in het gehoor liggende refreinen en bevatten prima gitaarwerk en zang.

Niet alleen het song materiaal is dik in orde, maar ook de door Luke Morley afgeleverde productie draagt enorm bij aan de erg prettige luisterervaring. Lords Of Metal heeft tot op heden nooit aandacht besteed aan The Amorettes, maar met deze ‘Born To Break’ bewijzen de drie dames dat dit volkomen onterecht was. Als je op zoek bent naar prima uitgevoerde, no-nonsense hardrock met ballen, dan moet je ‘Born To Break’ zeker eens gaan uitproberen. The Amorettes hebben in ieder geval een heerlijke plaat afgeleverd, die een enorme progressie laat zien ten opzichte van hun vorige releases en daar kunnen we alleen maar groot respect voor hebben.