Rivers Of Nihill - Where Owls Know My Name

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Rivers Of Nihil is een band die zich elk nieuw album voor nieuwe uitdagingen stelt. De gedachte is altijd dat het nieuwe album niet mag klinken als zijn voorganger. In de schaduw van grotere bands in het genre zeilt Rivers Of Nihil naar onbekende horizonten, met hun nieuwe album ‘Where Owls Know My Name’ als laatste creatieve hoogtepunt in de zak.

Met dit album neemt men enkele risico’s door het gebruik van ‘exotische’ instrumenten als de saxofoon in ‘The Silent Life’ of invloeden uit de elektronica in ‘Terrestria III : Wither’. De avontuurlijk aangelegde luisteraar zal het volgende al vanzelfsprekend vinden, maar voor de anderen: laat je niet afschrikken door die beide woorden, ‘saxofoon’ en ‘elektronica’. De manier waarop de saxofoon is verwerkt in ‘The Silent Life’ is prachtig te noemen. Het is een avontuurlijk death metal nummer met een pompende riff, krachtige zang en na de vloeiende sax solo een even vloeiende en melodieuze gitaarsolo, die invloeden van David Gilmour verraad. Om ook nog een nummer als Terrestria III : Wither op te nemen getuigd van durf, want de basis is zeker elektronisch, maar ademt toch een kracht uit die prima tussen de andere nummers past. Dit zijn zomaar twee nummers die de creatieve inslag van de band laten zien, maar er staan ook voldoende ‘normale’ death metal krakers op het album, zoals ‘Old Nothing’. Met dit album weet Rivers Of Nihil de lat weer hoger te leggen voor zichzelf en voor de collega death metal bands. Met dit album bewijzen ze ook dat hun uitnodiging voor Complexity Fest vorig jaar volledig terecht was. ‘Where Owls Know My Name’ is vooralsnog album van het jaar voor mij.