Ayreon - Ayreon Universe

Ayreon - Ayreon Universe

Label : Mascot Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Job : Ik ben geen fan van live registraties. Nooit vangen ze precies de magie die op het podium ten toon gesteld werd. Ik ga er in dit geval niet omheen draaien, want ik heb genoeg te vertellen: Ayreon Universe is daar de schitterende uitzondering op – nog nooit heb ik een live registratie gezien die zoveel kippenvel bezorgde, zo enorm mooi de ervaring van het unieke concert in beeld brengt en zo ontzettend goed klinkt. Daar wil ik graag mee beginnen: wat klinkt deze dvd ongelofelijk strak en goed. De mixing is perfect en elk element dat tijdens de shows al zo fantastisch klonk komt perfect naar voren. Chapeau!

Ook komt het briljante muzikantschap perfect naar voren – ik gaf het in mijn concertverslag al aan samen met Evil Dr. Smith – er zat geen zwakke schakel in deze ketting van geniale muzikanten. De band met Ed Warby, Marcel Coenen (jezus christus, wat een onmogelijk goede gitarist), Ferry Duijsens, Joost van den Broek en Johan van Stratum laat nergens ook maar een steekje vallen en laat een ongekend professionalisme zien tijdens het volledige optreden. En dan de vocalisten... Naast het feit dat dit een natte droom was voor elke prog/rock fan (Hansi Kursch en Tommy Karevik op een podium) heeft ook geen enkele zanger ook maar een seconde de controle verloren. Elke persoonlijkheid had zijn “shine” moment en het kippenvel sprong spontaan weer op mijn armen elke keer wanneer een nieuwe vocalist het podium betrad en diens naam megagroot op het gigantische lichtscherm verscheen. Weergaloos. Een extra op deze DVD (en iets dat back in september niet in de spotlight stond) is dat even duidelijk wordt dat het koortje met daarin Irene Jansen (zus van Floor, die ken je vast wel), Lisette van den Berg en de ziekelijk goede Marcelo Bovio een perfecte performance neerzetten.

Ook de setlist zat natuurlijk piekfijn in elkaar; alle tijdperken van Ayreon tot nu toe komen aan bod en Arjen heeft erg veel zorg gestopt in de nummerkeuze – hard en zacht, episch en breekbaar wisselen elkaar enorm goed af en het tempo zit er goed in gedurende de gehele show. Nummers als ‘Star of Sirrah’, ‘Everybody Dies’, ‘Ride the Comet’ en ‘Dawn of a Million Souls’ worden afgewisseld met ‘Waking Dreams’, ‘Comatose, ‘Valley of the Queens’ en ‘Actual Fantasy’. Ook de onderverdeling bij de zangers zit retegoed in elkaar en er is aan elk detail gedacht. Voor een show die bijna 2,5 uur duurt, voelt het geen seconde te lang.

Ik zit vol met lof en superlatieven voor deze show, dit vakmanschap, deze registratie en vooral de hoeveelheid werk die main mensen Joost van den Broek en Arjen zelf hieraan hebben gehad. Tijdens mijn interview met Arjen werd al duidelijk hoe nerveus de beste man was voor deze drie shows, maar daar was nul reden voor – tot in de absolute puntjes was dit uitgewerkt en deze registratie laat dat enorm goed zien. Erbij zijn kun je nog in Dessel tijdens Graspop, maar deze DVD is een erg close second.