Blackberry Smoke - Find A Light

Blackberry Smoke - Find A Light

Label : Earache | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Mijn hemel. Wat een tegenvaller. Ja, ik ben maar eerlijk en direct: het nieuwe album van Blackberry Smoke is een album van niks. Ik volg de band al wat jaren en tot nu toe waren hun albums zeker de moeite waard, al kwamen ze wat mij betreft sowieso al nooit in de buurt van genregenoten als Lynyrd Skynyrd, The Outlaws of Widespread Panic. De band klinkt inspiratieloos, doet alles op de automatische piloot en er staat geen enkel nummer op wat blijft hangen.

JA, het is alweer het zesde studioalbum van de heren uit Atlanta maar het is eentje om snel te vergeten. Het album opent met ‘Flesh And Bone’ dat is opgebouwd rondom een hele trage, vrij heavy riff, waarna we met ‘Run Away From It All’ een country meezinger horen waar George Strait zich niet voor zou schamen. En dat bedoel ik niet als compliment in dit geval. Ja, Charlie Starr heeft nog steeds een luie, lekkere stem maar de luiheid van zijn stem lijkt over te zijn geslagen naar de rest van de band. En dan zeker in de tijd dat ze de nummers hebben geschreven. Wat een stel zeiknummers staan erop zeg. De band is slechts interessant tijdens de akoestische nummers als ‘I’ve Got This Song’ (al is dit tekstueel ook weer niks) en in mindere mate ‘Medicate My Mind’. Flitsend wordt het gitaarspel vrijwel nergens, met uitzondering van een kleine opleving in ‘I’ll Keep Ramblin’, waarin de band medewerking krijgt van Robert Randolph en een gospel koor. Maar over de gehele linie mis ik de energie, de kwaliteit én het vuur van bands als Molly Hatchet of Atlanta Rhythm Section; dat niveau benaderen deze jongens simpelweg niet.