Demonical - Chaos Manifesto

Demonical - Chaos Manifesto

Label : Agonia Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : De Zweedse band Demonical gaat al geruime tijd mee en presenteert met ‘Chaos Manifesto’ haar vijfde album. De overige vier zijn mij niet bekend, maar hebben wel allen een recensie alhier. Het album trapt af met ‘A Void Most Obscure’, een weinig opzienbarende, old-school death metal song.
Hier vrees ik al weer dat ik te maken heb met een album dat aardig is maar ook niet meer dan dat.
Bij opvolger ‘Towards Greater Gods’ loopt het me echter dun door de broek van genot. Deze song kent een ongekende melodie gecombineerd met lompe agressie en prachtige gitaarleads. Check hem zelf maar. Met ‘Sung To Possess’ gaat men helaas weer een stapje terug om met ‘Välkommen Undergång’ in volle glorie terug te komen. Op de rest van album blijft dit niveau gehandhaafd en is het genieten geblazen. Je kunt genieten van up-tempo death metal die goed verzorgd is. De vocalen zijn bruut, agressief en overtuigend. De melodieën zijn sterk en de sfeer behoorlijk kwaadaardig. Het veelvuldige gebruik van de double bass maakt dat het album nogal massief overkomt. Toch is het geluid niet volledig dichtgetimmerd en kent het een open karakter. Nadelen zijn er echter ook. Zo gaan de melodieën wel erg op elkaar lijken en hebben de songs vrijwel allemaal dezelfde opbouw.
Maar goed, niet lettend op details zit ik helemaal los te gaan om de toegankelijke, edoch pittige death metal. Voor mij is dit puur genieten en is dat nou niet precies de bedoeling? De band bestaat onder andere uit oud-leden van Cenitex, en qua geluid kan je ze plaatsen tussen Amon Amarth en de hele oude In Flames (ten tijde van ‘Lunar Strain’). Verreweg de meeste songs zijn sterk, maar ‘Death Unfaithful’ heersscht het meest.