Evil Drive - Ragemaker

Evil Drive - Ragemaker

Label : Reaper Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Drie jaar geleden bracht deze Finse formatie rondom zangeres Viktoria Viren haar sterk debuut ’The Land Of The Dead’ uit. De band kwam met melodieuze moderne death/thrash metal en traditionele heavy metal die zwaar beïnvloed was door de welbekende Zweedse stijl. De band werd meteen, en overigens niet geheel onterecht, vergeleken met Arch Enemy. Echter waren ook de invloeden van landgenote Children Of Bodom, wat vooral kwam door de combinatie van traditionele gitaren en agressieve vocalen, haast onvermijdelijk. Gelukkig konden de dame en de heren zich ook kwalitatief gezien aan deze bands meten.

De tweede langspeler ‘Ragemaker’ is een “simpele” voortzetting van het debuut. Wel heeft men duidelijk op alle fronten geboekt en heeft alles naar een hoger niveau getild. Wat vooral opvalt aan het nieuw materiaal is dat er meer ruimte is voor melodie en dat de gitaren een groter rol zijn gaan spelen. De nummers zitten dan ook bomvol pakkende riffs en nog meer gitaarriedeltjes die vrij wel constant aanwezig zijn. Begrijp me echter niet verkeer, want ondanks de toename van melodie is de muziek geen moment minder heavy of minder agressief. Sterker nog, het totaalplaatje klinkt nog furieuzer dan voorheen, en vooral Viren klinkt nog bozer, gemener en agressiever. Echter heeft men het wederom voor elkaar gekregen om de boel goed gebalanceerd the houden en aan afwisseling komen de songs niet tekort. Acht van de negen (het intro niet meegerekend) van de nieuwe songs zijn dan ook sterke composities. Het enig nummer wat mij totaal niet aanspreekt is ‘Legends Never Die’; een dertien-in-een-dozijn (semi-ballade) waarbij Viren ook haar cleane zang inzet. Deze dame bewijst hiermee een mooie, vrouwelijke stem te hebben en zingen kan ze absoluut. Helaas klinkt men hier als tientallen andere bands met een zangers en het nummer is voor mij gewone een slap stuk die de kracht en de vaart compleet verstoort. Ik vind het ronduit verschrikkelijk. Gelukkig verandert de song gedurende de tweede helft in een echte Evil Drive stuk, maar dat is niet genoeg om het nummer – voor mij althans – te redden.

Gelukkig doen de rest van de songs, die over het algemeen lekker beuken, en vooral snellere songs zoals ‘Fight To Die’, ‘Suicide Nation’ en het titelnummer wel aardig overtuigen. De productie is nog sterker en helderder uitgevallen, waardoor de plaat over het algemeen een groter impact heeft dan het debuut. Naast de eigen composities krijgen we tot slot een cover van Motörhead-klassieker ‘Killed By Death’. Een redelijke uitvoering, die van mij echter niet had gehoeven. Beter dan het origineel wordt het toch nooit en al met al heeft het ook geen toegevoegde waarde. Alles bij elkaar is ‘Ragemaker’ echter een sterk album dat bewijst dat Evil Drive genoeg in huis heeft om op internationaal niveau te concurreren met grootheden zoals Arch Eemy en co. Dankzij de populariteit van dit soort moderne, melodieuze thrash/death metal kan Evil Drive, mits juist gepromoot, naar de top van het genre kunnen stijgen. Absoluut een band om in de gaten te houden.