HEADS. - Collider

HEADS. - Collider

Label : This Charming Man Records | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Toen ik de titel van het eerste nummer van deze plaat las, 'At The Coast', werd ik blij. Ik moest denken aan denkbeeldige dagjes aan een Engels strand, met strandstoelen, spelende kinderen en ergens in de verte een ijscokraam. Eigenlijk moest ik zelfs denken aan het bekende schilderij van Georges Seurat, van een zondagmiddag op het eiland. Zo zorgeloos, plesant en tevreden. Todat ik de plaat opzette. Ja, toen werd er gelijk een hele heftige schaduw getrokken over het milde landschap dat ik met mijn geest had getekend. "A Day In The Park" werd ineens "A Day In The Dark". En dat is een interessante observatie: de term dark zie ik steeds vaker opduiken als ik recensies lees of in cd-hoesjes kijk naar wat voor een stijl een band heeft. Er is echter nooit toelichting, dat wordt aan de verbeelding overgelaten en dat is fijn in een wereld waarin zoveel hokjes bestaan als in de metal-wereld. In mijn optiek is dark een sjabloon dat je op elke muziekstijl kan plakken (in tegenstelling tot een vastgestelde stijl) als je er de juiste ingrediƫnten aan toevoegt. Een dissonantie hier, een rustig gesproken, pessimistisch woord daar, allemaal manieren om van elk onderwerp dan ook iets donkers en bedachts te maken. En als je het op die manier bekijkt hebben termen als dark rock, dark blues en dark grunge ineens betekenis en deze drie termen zijn allemaal erg goed geschikt om de muziek van HEADS te omschrijven. Wat een ontzettend gave manier om muziek te maken zeg.

Het titelnummer 'Collider' is misschien nog wel het meest geschikte voorbeeld van deze termen. Het is een nummer dat enkel zang en een paar klappen op de gitaarsnaren en kast bevat en toch realiseer je je als je er naar luistert dat je te maken hebt met een zwaarhartig iets. Dit is niet iets wat je opzet als een soort achtergrondmuziek, nee, dit is muziek waar je voor gaat zitten, de tijd voor neemt en op je in laat werken. Het is heel mooi dat er mensen zijn die dit kunnen doen. Elk nummer weer, van 'At The Coast' door 'Mannequin' en 'Wolves At The Door' tot aan eindsalvo 'Youth' toont een genialiteit aan duisternis aan. Als je op zoek bent naar een vrij langzame maar erg comfortabele afdaling richting de totale vernietiging dan ben je met dit album zeker aan het juiste adres.