Kingfisher Sky - Technicoloured Eyes

Kingfisher Sky - Technicoloured Eyes

Label : Suburban | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : In februari van 2017 bracht de Nederlandse symfonische metal formatie Kingfisher Sky de EP ‘To Turn The Tables’ uit, waarop helaas alleen het ruim tien minuten durende en erg gevarieerde titelnummer te vinden was. Ruim een jaar later wordt die EP nu opgevolgd door deze inmiddels vierde full-length plaat ‘Technicoloured Eyes’, waarop dit zestal laat horen dat ze zichzelf absoluut geen grenzen stellen voor wat betreft hun muzikale invloeden. De basis blijft in ieder geval nog steeds symfonisch getinte (hard) rock, maar men doordrenkt dat met flarden progressieve rock, folk, pop en klassieke muziek en dat levert een lekker album vol variatie op mag ik wel zeggen.

Sterker nog, op deze ‘Technicoloured Eyes’ klinkt Kingfisher Sky gevarieerder dan ooit en daar moet je als luisteraar wel voor open staan. Bij een eerste luisterbeurt weet de plaat in ieder geval meteen je interesse te wekken, waarna je met iedere volgende luisterbeurt meer gegrepen wordt door hetgeen de band je te bieden heeft. Je blijft nieuwe elementen ontdekken in de muzikale ontdekkingsreis die Kingfisher Sky voor je geschapen heeft en de plaat blijkt als zodanig een echt groeibriljantje te zijn. Nummers zoals opener ‘Sky Scrape Window’, het emotionele ‘Cornelia’ (een muzikale ode aan de veel te vroeg gestorven Chris Cornell), ‘Swimming Against The Tide’, ‘Technicoloured Eyes’ en ‘Dream Beyond A Dream’ zijn in ieder geval allemaal prima voorbeelden van hoe gevarieerde, symfonische (hard) rock moet klinken en laten horen dat de band een sterke ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Zoals gezegd moet je de plaat de kans geven om te groeien, want dan pas zal de ware schoonheid van de aanwezige nummers echt tot je doordringen en wordt deze ‘Technicoloured Eyes’ een bijzonder interessante luisterervaring. Zangeres Judith Rijnveld toont ook op dit album haar vocale kwaliteiten in optima forma, terwijl een en ander ook instrumentaal prima uitgevoerd wordt. Ik besef me terdege dat het avontuurlijke en niet al te heavy karakter van deze plaat niet voor iedereen geschikt zal zijn en daarom is het verstandig om het album eerst eens goed te beluisteren alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan. De mensen die openstaan voor een behoorlijke brok muzikaal avontuur zullen net als ik onder de indruk zijn van hetgeen Kingfisher Sky op hun vierde full-length album te bieden heeft.