Whyzdom - As Time Turns To Dust

Whyzdom - As Time Turns To Dust

Label : Scarlet Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Hoewel de Franse symphonische metal band Whyzdom al een drietal full-length albums op de markt heeft gebracht zijn ze nog niet echt bekend bij het grote publiek. Hun uit 2015 daterende derde album ‘Symphony For A Hopeless God’ maakte al duidelijk dat de band potentie heeft en dat wordt alleen maar bevestigd door deze nieuwe plaat ‘As Time Turns To Dust’. Whyzdom maakt het echter niet gemakkelijk voor de luisteraar, want hun orkestrale en bombastische materiaal vergt wel de nodige luisterbeurten om de ware schoonheid van de songs tot je door te laten dringen, maar als je deze investering ervoor over hebt gaan alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen en zul je meegezogen worden in de wondere wereld van Whyzdom.

Grootste troef binnen de band is zangeres Marie “MacLeod” Rouyer, die bewijst over een groot bereik te beschikken en wiens stem een enorme veelzijdigheid vertoont. Daarnaast heeft zij een goede uitspraak van de Engelse taal, iets wat bij menig andere Franse zangeres nog wel eens een probleem blijkt te zijn. De eerder genoemde veelzijdigheid kan ze erg goed kwijt in het gevarieerde materiaal wat er op ‘As Time Turns To Dust’ te vinden is. Ondersteund door prima riffs van het gitaarduo Vynce Leff en Régis Morin laat Marie op nummers zoals ‘Armour Of Dust’, ‘Free As A Bird’ en ‘Dust We Are’ horen waar ze vocaal allemaal toe in staat is en dat is heel wat.

Een ander belangrijk element in de muziek van Whyzdom zijn de orkestrale elementen en die worden op een juiste manier gedoseerd. Men is in staat om dit een integraal onderdeel te maken van het aanwezige song materiaal, zodat dit niet gaat overheersen en als zodanig storend zou gaan werken. Het enigszins complexe karakter van de negen nummers die ‘As Time Turns To Dust’ rijk is, zorgt ervoor dat je dit niet na één enkele luisterbeurt kunt doorgronden en dat het album echt moet groeien, maar dan wordt het ook wel een erg genietbare luisterervaring moet ik zeggen. De door Vynce Leff verzorgde kristalheldere productie draagt daar ook enorm toe bij, want ondanks de uitgebreide instrumentatie klinkt alles erg open en transparant.

Ten opzichte van hun vorige album ‘Symphony For a Hopeless God’ heeft Whyzdom op deze ‘As Time Turns To Dust’ weer een grote progressie gemaakt en iedere liefhebber van orkestrale, symfonische (power) metal kan deze plaat dan ook met een gerust hart aanschaffen. Hopelijk kan men met dit album hun fanbase behoorlijk uitbreiden, want ‘As Time Turns To Dust’ toont aan dat men klaar is voor de volgende stap in hun carrière.