ShadowKeep - ShadowKeep

ShadowKeep - ShadowKeep

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met hun magnifieke debuut,’Corruption Within’ (2000) behoorde het Britse ShadowKeep al meteen tot één van mijn favoriete (progressieve) power metal bands. Alhoewel de muziek wel erg zwaar door Queensrÿche geïnspireerde was en de band geen eigen gezicht toonde, had het kwintet dezelfde kwaliteiten als hun voorbeelden en maakte een erg sterke indruk. Op de tweede plaat ’A Chaos Theory’ liet de band een meer eigen gezicht zien en leek met (de eveneens erg sterke) ’The Hourglass Effect’ haar definitieve sound te hebben gevonden.

Het heeft maar liefst tien jaar (!) geduurd, maar eind deze maand komt de band eindelijk met de vierde, titelloze, langspeler. De vocale verplichtingen worden tegenwoordig verzorgd door niemand anders dan de legendarische James Rivera (bekend van o.a. Helstar, Malice, Vicious Rumors, Destiny’s End en talloze andere bands). Rivera is toch wel een heel andere zanger dan zijn voorgangers en zijn stem past meer bij rechttoe rechtaan (US) heavy/power metal. En dat is precies de muzikale richting die men op ‘ShadowKeep’ laat horen. Alhoewel de prog-klanken nog altijd aanwezig zijn gaat men hier steviger en meer rechttoe rechtaan te werk en doet meer denken aan Rivera’s ex-werkgevers Malice, Destiny’s End, en Vicious Rumors’ ‘Warball’, maar ook bands zoals Liege Lord en co. Dankzij de progressieve invloeden komt ook de naam Jag Panzer vaak voorbij. En tja, mij hoor je daarover echt niet klagen.

Over het algemeen is ‘ShadowKeep’ een typische US power metal plaat die alles heeft waar het genre bekend om staat. Stevige, krachtige en pakkende riffs die gepaard gaan met de nodige traditionele (NWOBHM) melodieën en uiteraard een technische aanpak. Gelukkig gaan de progressieve en technische aspecten geen moment ten kosten van de spontaniteit, de intensiteit en de kracht, en of men nu langzaam of snel speelt beuken de nummer lekker voort. De enige songs die ze wat mij betreft had kunnen weglaten zijn de akoestische ballades ‘Little Lion’ en ‘Never Forgotten’; twee behoorlijk saaie stukken die de kracht en de vaart uit de plaat zuigen. Dat geldt ook voor de eveneens saaie, nietszeggende intro ‘Atlantis’, al is deze als intro nog acceptabel. Voor de rest kent de plaat gelukkig alleen maar sterke songs, met de stevige uptempo beukers ‘Guardians Of The Sea’, ‘Angels And Omens’ en ‘The Sword Of Damocles’ als een aantal hoogtepunten. Gelukkig heeft de plaat ook precies de juiste sound meegekregen waardoor het geheel volledig tot haar recht komt. De prachtige, heerlijk ouderwets-ogende en typische power metal cover artwork maak het totaalplaatje tot slot ook compleet. Alles bij elkaar maakt ‘ShadowKeep’ een sterk album in haar soort en een sterke comeback voor Shadowkeep. Welkom terug!