Northwind Wolves - Dark... Cold... Grim...

Label : Black Lion Productions | Archiveer onder black metal

Koen S. : Northwind Wolves - Dark…Cold… Grim… Op het eerste zicht hebben we hier te maken met één of andere Scandinavische black metal band uit het Hoge Noorden, maar niets is minder waar: Northwind Wolves komt uit het zuidwesten van de Verenigde Staten, welbepaald uit Los Angeles, Californië. Niet meteen de meest donkere en koude plaats ter wereld maar kom, black metal zullen ze wel spelen zeker? De hoes doet me denken aan Dark Funeral’s ‘The Secrets Of The Black Arts’ dus dat gaat zeker in orde komen.

Niet dus! Vanaf de eerste noten blijkt dat het hier gaat om een afgietsel van latere Dimmu. Melodieuze, symfonische black metal die duisternis en somberheid moet uitstralen, maar daar niet in slaagt. De overdreven keyboards, de slechtst klinkende snaardrum sinds jaren, de eenzijdige Shagrath-achtige vocalen en gitaren die te laag in de mix zitten helpen ‘Dark... Cold... Grim..’ niet naar een bovengemiddeld niveau en met songtitels als ‘Majestic Fog On The Everlasting Mountain’ en ‘Entrance To The Dark Universe’ doe je natuurlijk niet mee voor de originaliteitsprijs.
Ik mis die originaliteit, authenticiteit, een x-factor, een punt waarop je zegt: ik geloof dat deze mannen op die koude kloteberg zitten. Origineel: Emperor check. Authentiek: Limbonic Art check. X-factor: Carach Angren check. Immortal, Taake, Isvind: ik geloof dat die mannen op die koude kloteberg zitten! Liefhebbers van symfonische black metal zouden dit kunnen appreciëren, maar alle voornoemde bands in het genre hebben beter materiaal uitgebracht.