Godthrymm - The Grand Reclamation

Godthrymm - The Grand Reclamation

Label : Transcending Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Vera : Ik kan me geen beter moment inbeelden dan nu om kennis te gaan maken met Godthrymm en hun eerste MCD ‘The Grand Reclamation’, want zonet heb ik het nieuwe Solstice album ‘White Horse Hill’ beluisterd. Drie leden van Godthrymm hebben namelijk een verleden in Solstice: zanger/gitarist Hamish Glencross (ook ex-My Dying Bride, Vallenfyre), Shaun Steels (drums, ook ooit in Anathema) en Lee Netherwood (hier als gitarist, ooit bas in Solstice). Aangevuld met de laatste telg die erbij kwam, Rich Mumford van Malediction, zijn ze een nieuwe entiteit begonnen en staan de eerste concerten al gepland.

Deze muzikanten die elkaar al jaren kennen kozen Dan Mullins en de befaamde Academy studio om drie lange songs en een outro op te nemen als eerste vereeuwiging van hun bedoelingen. En dat is uiteraard epische doom metal. Bijgevolg vangt het heel traditioneel aan met het titelnummer waarin melodieuze solo’s, doom riffs en zwervende noten de spanning opbouwen. De zang klinkt echter geforceerd. Je kan het ook passioneel noemen, kwestie van smaak. Wel vurig gitaarwerk met een acceleratie. Het wordt al duidelijk dat hier een hogere snelheid gebezigd wordt dan bij Solstice. In ‘Sacred Soil’ krijgen we gelukkig ‘normale’ zang, met een vleugje jaren zeventig in het instrumentarium. Rockt lekker. Het eveneens lange ‘The Pantheon’ neigt naar Candlemass, eerder een sprekende, verhalende stem en de über riffs en solo’s die het muzikale palet bepalen. Rest ons nog een kort akoestisch werkje op gitaar ‘Forevermore’. Wie meer pit in zijn doom metal wilt, zal dit waarschijnlijk prefereren boven Solstice en het is ook goed dat ze geen kopie zijn van de band waar ze ooit in speelden. Goed gedaan en fijn dat ze al op Bloodstock kunnen spelen deze zomer!