Headless Crown - Century Of Decay

Headless Crown - Century Of Decay

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het debuut ’Time For Revolution’ (2015) van het Zwitserse Headless Crown viel mij absoluut niet tegen. Alhoewel het album geen echte hoogvlieger was wist men middels eerlijke, traditionele heavy metal in het straatje Accept, U.D.O., Saxon, Black Sabbath, Grave Digger en consoorten wel goed te overtuigen. Op de tweede langspeler ‘Century Of Decay’ gaat het kwintet gelukkig op dezelfde pad verder. Met de opener en tevens het titelnummer en vooral de daaropvolgende ‘Radiant In Grey’ worden de nekspieren ouderwets aan het werk gezet middels stevige, stampende riffs en kan het feestje van start gaan. Maar helaas lukt dat niet met ‘The Blackness’! De song is namelijk stukken melodieuzer en heeft vooral een progressief karakter; iets wat mij gewoon tegenstaat. Alhoewel het nummer zeker mooie momenten heeft klinkt het net iets te langdradig waardoor de aandacht snel verslapt. Gelukkig wordt de schade enigszins ingehaald met ‘Grinder Of Souls’, maar desondanks komt het album niet echt op gang.

Dat progressieve en daarmee die langdradigheid is iets wat we helaas iets te vaak tegenkomen op deze plaat. Volgens mij heeft de band net iets te hard haar best gedaan om e bewijzen wat ze nog meer in hun mars hebben, en daardoor de plank hebben misslaan. Daarnaast vind ik het gros van het materiaal, en vooral de zanglijnen behoorlijk ongeïnspireerd, waardoor de muziek ook in de stevigere stukken maar weinig impact heeft. De nummers bieden weinig houvast waardoor de boel constant inzakt en de verveling regelmatig toeslaat. Dat in tegenstelling tot het debuut die ondanks diens simpele karakter gewoon rockte. Met de eerder genoemde openers, de snellere ‘The End’ en de stampende afsluiters ‘Manipulators Of Dreamers’ en ‘Degree Absolute’ kent de plaat gelukkig wel een aantal songs die ouderwets rocken, maar het totaalplaatje blijft in de middelmaat hangen. Alles bij elkaar is ‘Century Of Decay’ zeker geen slecht album, maar als je ziet hoeveel interessante albums er in dit genre alleen al verschijnen, heeft deze plaat simpelweg niet genoeg in huis om enigszins op te vallen.