Kino - Radio Voltaire

Kino - Radio Voltaire

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Voormalig collega Sander zei het al tijdens de review voor het in 2005 verschenen ‘Picture’, Kino kan met recht een supergroep worden genoemd in de progressieve rock wereld. John Mitchell (Arena), Pete Trawavas (Marillion), en John Beck (It Bites) zijn weer van de partij, en Chris Maitland (ex-Porcupine Tree) is vervangen door Craig Blundell (Steven Wilson). Sinds ‘Picture’ is deze groep muzikanten niet meer bi elkaar gekomen maar het begon het blijkbaar vorig jaar toch weer te kriebelen. In een recordtijd zijn er liedjes geschreven en werd er een nieuwe album opgenomen, met als resultaat ‘Radio Voltaire’.

Bij een supergroep hoeft het natuurlijk niet automatisch te betekenen dat de muziek ook daadwerkelijk goed is, gelukkig is dit bij Kino wél het geval. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de groep niet kende voor ik het album afspeelde, dus dat was een aangename verassing! Direct was ik onder de indruk van de zang van Mitchell, nu ken ik hem natuurlijk van de band Arena maar de man blijft indruk maken met zijn stem. Ook instrumentaal is alles natuurlijk hartstikke in orde, Trewavas is een fantastische basgitarist en weet te overtuigen met zijn partijen en Blundell bewijst ook een drummer van niveau te zijn. Trewavas en Mitchell zijn samen verantwoordelijk voor de liedjes en stellen wederom niet teleur, het niveau is ten minste even hoog als het voorgaande album. Het is duidelijk dat de melodie als belangrijkste wordt geacht, af en toe is het voor mij wat te zoetsappig, bijvoorbeeld bij ‘Idlewild’ maar desalniettemin kan ik niet ontkennen dat de liedjes gewoon goed zijn geschreven. Ook productioneel klinkt het album erg goed en valt er niets op aan te merken.

Conclusie? Een erg fijne progressieve rock plaat die zéér toegankelijk is voor het grote publiek. Fans van Kino, maar ook bands als Arena en Frost*, zullen ‘Radio Voltaire’ zeker kunnen waarderen. Ik zou het deze mensen in ieder geval aanraden om de band een luisterbeurt te gunnen. Hopelijk laat een volgend album geen dertien jaar op zich wachten!