Poem - Unique

Poem - Unique

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het Griekse Poem laat tegenwoordig regelmatig van zich horen. Het duurde even eer de in 2006 opgerichte band een opvolger had voor debuutalbum ‘The Great Secret Show’, maar na het verschijnen van tweede album ’Skein Syndrome’ (2016), welke ik trouwens bijzonder goed vond in tegenstelling tot mijn collega die dat besproken heeft, heerste er grote activiteit. In 2017 werd er getoerd door Europa met het sublieme Persefone uit dwergstaatje Andorra en zopas was de band nog te zien in Hoofddorp (NL) op co-headline tour met Damnations Day. Nu is het derde album ‘Unique’ uit en we zijn benieuwd wat de mix van progressieve metal met alternatieve rock ons ditmaal te bieden heeft.

Veel! Dit is het ‘nieuwe’ progressief waar we van houden. Soen eindige met ‘Lykaia’ vorig jaar hoog in de jaarlijsten en de muziek van dit viertal heeft erg veel raakvlakken met deze Zweedse band. Anderzijds zijn Tool en A Perfect Circle ook vergelijkingspunten die stand houden. Voeg er een grunge timbre aan toe en klaar is kees. ‘False Morality’ is een sterke opener: stevige riffs worden verzacht door de fluwelen stem van gitarist Giorgos Prokopiou, die kunnen we vergelijken met die van Joel Ekelöf van Soen, vervuld van emoties, bij vlagen erg getormenteerd. Het opzwepende refrein van ‘My Own Disorder’ klinkt kloek, terwijl Laurence Bergström prachtige gitaar leads toevoegt. Luister maar naar het langere ‘Four Cornered God’ met zijn dissonante riffs en experimenteel middenstuk. Dramatisch getinte zang wordt in ‘Euthanasia’ en het kalme verhalende ‘Unique’ ook ondersteund door akoestische gitaren, maar het zijn toch vooral dynamische heavy riffs die de ruggengraat van de songs vormen . En ja, soms weerklinkt een schreeuw en gaat de zang een explosieve kant uit. Zo ontstaat er een mooi evenwicht tussen berustende weergave en declamerende boosheid, zoals dat in de verrukkelijke afsluiter ‘Brightness Of Loss’ weer eens knap geïllustreerd wordt. Deze band heeft genoeg eigen inventieve vondsten om het genre alle eer aan te doen. Een heerlijke plaat!