WuW - Rien Ne Nous Sera Épargné

WuW - Rien Ne Nous Sera Épargné

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Niets zal worden gespaard, dat is de vertaling van het album ‘Rien Ne Nous Sera Épargné’. Het doet mij denken aan een thrash metal band die van plan is om je hoofd te doen ontploffen, echter is niets minder waar, de ‘band’ WuW maakt namelijk minimalistische experimentele progressieve rock met psychedelische invloeden. Wellicht bedoelt men dan dat ze mentaal niets zullen sparen? WuW bestaat uit twee personen, de gebroeders Colin, en, hoewel de twee al langer muziek maken, hebben ze nog geen noemenswaardige platen uitgebracht. Met ‘Rien Ne Nous Sera Épargné’ hopen de Parijzenaren daar verandering in te brengen.

Alvorens naar de muziek te luisteren bladerde ik even door de informatie heen die ik had ontvangen van de label, hierin las ik onder meer dat de heren de volgende instrumenten hebben gebruikt bij de opnames: Tibetaanse klankschalen, Afrikaanse bel (Gankui) bespeeld met geiten nagels, en een waslijst aan oude synthesizers en elektrische orgels, tevens probeerde de heren zo min mogelijk opnames te maken om zo de rauwe schoonheid te vangen van de creatieve kunst. Om eerlijk te zijn gingen mijn nekharen direct rechtovereind staan bij het lezen hiervan, het hippie-gehalte ligt te ver buiten mijn comfortzone. Hoewel ik muziek zeker als een kunstvorm zie moet ik dan wel de vergelijking leggen met de schilderkunst, waar velen de schilderwerken van Rembrandt van Rijn mooi vinden is er ‘slechts’ een selecte groep kenners die de abstracte expressionistische kunst van Jackson Pollock kunnen waarderen. WuW heeft een album gemaakt die dus meer gericht is op een selecte groep liefhebbers, die het vrije geluid van de Fransen kan waarderen. De muziek is zeker niet als slecht te omschrijven, er valt wel naar te luisteren maar niet echt met plezier. Het tempo van de muziek is laag, een beetje zoals doom, en de instrumentatie bestaat verder uit lang uitgerekte partijen. Het is, om eerlijk te zijn, saai.

Het is lastig om veel te schrijven over albums als ‘Rien Ne Nous Sera Épargné’, ze vallen nou eenmaal een beetje buiten de boot van het mainstream publiek. Voor mij is het in ieder geval een album waar ik niet zoveel mee kan, er gebeurd te weinig, er is geen dynamiek, en er is ook niet echt sprake van melodieuze stukken die je nog lang bijblijven. Wellicht dat er mensen zijn die bij het horen van Tibetaanse klankschalen en Afrikaanse bel met geitennagels, enthousiast worden, maar ik denk toch dat de meeste mensen hier geen raad mee weten.