As Oceans - Still Miles To Go

As Oceans - Still Miles To Go

Label : Primitve Ways Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Met een slow-tempo melodeath-achtig nummer opent de nieuwe plaat van het Amerikaanse As Oceans. De band uit North Carolina komt 16 maart aanstaande met ‘Still Miles To Go’ en laat horen wat voor vlees men in de kuip heeft. Denk aan moderne melodeath van Dark Tranquility en Paradise Lost met hier en daar een stevige boost. Het openingsnummer doet wellicht wat saai aan, maar het tempo wordt opgevoerd en de metalcore invloeden van Architects en A Day To Remember komen naar voren op ‘Wanderer Above the Mist’. De productie is van goed niveau en de vocalen van frontman Logan Lawson overtuigen.

De metalcore wordt verder opgevoerd op nummers als ‘Snake Oil’ en ‘Shadow Exodus’ dat groovier klinkt. Rivers of Nihil’s gitarist Brody Uttley speelt mee op ‘Satyagraha’ en tilt dat nummer naar een hoger niveau. Slopend wordt de band op ‘Splinters’, waar hier en daar deathcore riff opduikt. De band laat een proggier geluid horen op het drieluik dat daarna volgt. Tesseract-geïnspireerde tonen komen naar voren op ‘Part I – The Knight’, waar clean zang centraal staat die doet denken aan Matt Heafy van Trivium. De band duikt daarna de hardere hoeken in op ‘Part II – The Premonition’ (waar Born of Osiris en Veil of Maya invloeden opborrelen) en ‘Part III – The Mourning’, dat weer meer de deathcore kant opgaat. Het zit allemaal degelijk in elkaar maar zoekt nog naar een echt eigen geluid. Ik ben daarom benieuwd of de band deze trend door kan zetten op de volgende en echt uniek kan gaan klinken.