Light The Torch - Revival

Light The Torch - Revival

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Wie zich afvroeg hoe het gesteld is met Devil You Know krijgt na enkele jaren nu een antwoord op zijn vraag. De band met zanger Howard Jones (ex Killswitch Engage), Francesco Artusato (ex All Shall Perish) en Ryan Wombacher is terug met het album ‘Revival’. In 2016 kregen enkele leden heel wat moeilijkheden te verwerken en waren er gerechtelijke beslommeringen nadat enkele leden de band verlieten en er discussie was over de rechten van de naam Devil You Know. Howard, Francesco en Ryan legden er zich gelukkig niet bij neer. Ze besloten verder te gaan onder de naam Light The Torch, en deze naam is zeker van toepassing voor de band omdat ze er nu helemaal terug zijn, hetgeen duidelijk te horen is op dit album.

Light The Torch is niet meer die ongekunstelde metalcoreband ten tijde van Devil You Know. Light The Torch is gegroeid naar een veel hoger niveau en heeft een heerlijk album afgeleverd met een geluid dat buitengewoon meeslepend is. ‘Revival’ zweeft tussen moderne metal, alternatieve rock en bij gelegenheid wordt er nog eens een onstuimige metalcore charge uitgevoerd. Howard Jones blijft toch wel een buitengewoon begenadigd zanger met zijn barokke stem waarin hij beduidend wat emoties kan leggen. Het album wordt op gang gebracht met ‘Die Alone’, een knap nummer waarin metal en rock door elkaar vloeien en af en toe nog eens een meer metalcore getint couplet passeert. De koorzang tijdens de refreinen geeft het nog wat extra cachet mee. De band is erin geslaagd om dit hoge niveau de hele speelduur van het album vol te houden. Met nummers als ‘The God I Deserve’, ‘Calm Before The Storm’ en ‘Pull My Heart Out’ maneuvreren ze rechtlijnig richting top en gaan ze al gauw bands als Five Finger Death Punch en Stone Sour achterna. Hun metalcore verleden wordt nog eens bovengehaald in ‘The Sound Of Violence’ waar zware riffs en agressieve metalcore zang primeren. Afgesloten wordt er met ‘Judas Convention’ waarin tekstueel wordt verwezen naar de trouweloosheid van hun ex-bandgenoten. Light The Torch is de spreekwoordelijke verrijzenis van het supertrio Howard, Francesco en Ryan en met dit album staan ze toch wel heel sterk in hun schoenen.