Izegrim - Beheaded By Trust

Izegrim - Beheaded By Trust

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Nima : Het is alweer twee jaar geleden dat het fantastische ’The Ferryman’s End’ verscheen en Izegrim een nóg groter, internationaal status bezorgde. Om het wachten op de volgende langspeler te belonen komen de dame en heren eind deze maand met deze mini-cd, die lekker ouderwets in eigen beheer verschijnt. Als de vier tracks op ‘Beheaded By Trust’ een voorproefje zijn op wat ons te wachten staat dan denk ik dan ik nu al kan voorspellen dat de volgende plaat ook ontzettend gaat heersen.

Muzikaal gezien komen wij – gelukkig – niet voor verrassingen te staan; de band heeft in de afgelopen twee decennia een behoorlijk eigen geluid ontwikkeld en wat we hier hebben is simpelweg op en top Izegrim. En dat staat niet alleen gelijk aan kwaliteit, maar ook progressie en de dame en heren hebben de boel wederom naar een hoger niveau getild. Vooral bassist/frontvrouw Marloes laat een sterkere, agressievere en vooral veelzijdigere kant van zich horen en klinkt sterker dan ooit. Wat opvalt aan de nieuwe songs is echter dat de tempo, vooral in vergelijking met het materiaal op de laatste plaat, een stuk lager ligt. De focus ligt meer op een zwaardere mid-tempo en een duisterdere aanpak. Daardoor is het juist de death metal kant van de band die wederom sterker naar voren komt en de bovenhand voert. Uiteraard is dat geenszins negatief bedoeld, want alle vier de tracks zijn sterke composities en smaken zeker naar meer. Al moet ik toegeven dat ik de uptempo thrash waar Izegrim mede bekend om staat wel enigszins mis, maar dat mag de pret niet drukken. Hopelijk horen we daar op de volgende langspeler weer meer van terug. Tot die tijd kunnen we echter deze ‘Beheaded By Trust’ van de nodige draaibeurtjes voorzien.