Evil Masquerade - Welcome To The Show

Evil Masquerade - Welcome To The Show

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Gek eigenlijk. Ik heb in het verleden best wel eens platen gehoord Royal Hunt, Wuthering Heights, Manticora en Sinphonia, maar de bewuste schijven - allemaal te categoriseren als een vorm van power metal - deden mij niet zo veel. In dit genre is het namelijk ontzettend moeilijk om nog op te vallen, aangezien alles al gedaan is, en de voornoemde bands bleven in mijn oren een beetje hangen in de middenmoot. Niet slecht, maar ook niet geweldig. Met dit gegeven in het achterhoofd verwachtte ik aanvankelijk ook niet veel van Evil Masquerade. Immers, dit is een project van mannen uit de voornoemde bands

Maar hoe anders is de waarheid nadat 'Welcome To The Show' een aantal malen onder de laser heeft gelegen. Het zou mij niet verbazen als deze plaat zal uitgroeien tot de beste power metal release van 2004. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij zoekt in een goede power metal plaat, maar voor mijn persoon zijn alle elementen aanwezig, en meer. Er wordt voornamelijk lekker snel gespeeld, met uiteraard hier en daar wat rustpunten. Henrik Brockmann is werkelijk een uitstekende zanger, en de koortjes die overal opduiken zijn van dito klasse (maar goed, hij doet ze dan ook zelf). Drummer Dennis Buhl is in staat een zeer goede basis bij elkaar te trommelen, en hoewel het spel sober blijft doet de beste man toch genoeg interessante dingen om op te vallen. Bassist Kasper Gram is zo te horen een goede kracht op de vier snaren, maar net als zijn drum maatje blijft hij met zijn spel aan de sobere, dus ondersteunende kant. Het grote vuurwerk komt - zoals wel vaker bij dit genre - van de gitarist, in dit geval Henrik Flyman. Hij strooit werkelijk overal met geinige loopjes en riedeltjes, en gaat in zijn eigen solo spots te keer als was hij een authentieke shredder uit de jaren 80.

Tot zover klinkt het nog wel vrij standaard allemaal natuurlijk, want er zijn wel meer bands die dit kunnen. De ware kracht van het album schuilt dan ook in de composities. Waar de meeste bands in dit genre blijven steken bij de geijkte structuren leunen de heren van Evil Masquerade overduidelijk op de genialiteit van de oude meesters. En dan bedoel ik de oude klassieke meesters, dus kan je nummers al gauw gaan vergelijken met de latere Savatage of Trans-Siberian Orchestra, en dat doet niet iedereen je na, al dient hier wel bij aangetekend te worden dat Evil Masquerade wel een paar tandjes pittiger is. Veel nummers zijn gent op structuren die giganten als Mozart, Beethoven, Grieg en Wagner eeuwen geleden bij elkaar componeerden, of men speelt fragmenten van klassieke evergreens als 'Hall Of The Mountain King', 'Eine Kleine Nachtmuzik', 'Alle Menschen werden Brueder', en meer van dat soort fraais.

Nogmaals, het zal me dan ook hogelijk verbazen als er dit jaar nog een power metal plaat uitkomt die beter, frisser of klassieker klinkt. De hoge score is dan ook zondermeer verdiend, maar ik ben nu al benieuwd of de mannen een eventueel vervolg net zo boeiend weten te maken. Het is in het verleden namelijk al te vaak gebeurd dat een band al zijn kruit verschoot ten behoeve van slechts n album