Evolucija - Hunt

Evolucija - Hunt

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : ‘Hunt’ is reeds het derde full-length studio album van de uit Servië en Zwitserland afkomstige symfonische metal formatie Evolucija, nadat ze in 2008 reeds hun debuut ‘Baklja Slobod’ uitbrachten die in 2016 gevolgd werd door ‘Igra Pocinje’. Zoals de titels van de eerste twee platen reeds doet vermoeden, waren die meer gericht op de lokale markt terwijl men met ‘Hunt’ een groter publiek wil gaan bereiken. Of men daar daadwerkelijk in gaat slagen waag ik te betwijfelen, want hun op Leaves’ Eyes and Amanranthe gestoelde symfonische metal is nog niet echt op het niveau dat nodig is om een groot publiek aan te kunnen gaan spreken.

Wat zijn dan de belangrijkste punten die voorkomen dat dit album een grote impact in de scene zal gaan maken? Ten eerste is het aanwezige song materiaal te doorsnee om echt op te vallen. De tien aanwezige nummers luisteren allemaal best wel lekker weg, maar weten je nergens echt bij de strot te grijpen en zijn gewoonweg niet onderscheidend genoeg om een echt positieve indruk achter te laten. Daarnaast heb ik wat moeite met de Engelse uitspraak van zangeres Ilana Marinjes-von-Arx, die op zich wel een goede stem heeft maar de wat gebrekkige beheersing van de Engelse taal zorgt voor te veel en een niet gewenste afleiding van het totaalplaatje. Mijns inziens moet men zich sterk gaan verbeteren op dit aspect of de keuze maken om wederom in hun moedertaal te gaan zingen, want dat zou echt een behoorlijk positieve impact hebben. Verder is ook de productie voor verbetering vatbaar, want alles klinkt wel erg klinisch en dit soort muziek zou veel beter gedijen bij een warmere sound.

Dit gezegd hebbende zul je de indruk hebben dat dit derde plaatje van Evolucija een totale mislukking is, maar daar zouden we de band ernstig mee te kort doen. Zoals aangegeven is het aanwezige song materiaal redelijk doorsnee, maar nummers zoals ‘Hunt’, ‘Reflections On A Blade’ en vooral ‘Portrait’ laten horen dat men toch wel degelijk aardige ideeën heeft die deze nummers zeker de moeite van het beluisteren waard maken. Men weet dat echter nog niet over de hele linie door te trekken, waardoor het kwaliteitsniveau niet erg consistent is. De uitvoering van het materiaal is wel dik in orde, terwijl ook de stem van zangeres Ilana Marinjes-von-Arx (buiten de reeds aangegeven matige Engelse taalbeheersing) weet te overtuigen. Dit is echter nog niet genoeg om echt op te vallen en dus zal men aan de genoemde punten van verbetering moeten gaan werken. Deze ‘Hunt’ is dan ook nog maar de eerste stap richting het grotere publiek en als Evolucija de komende tijd de nodige progressie weet te boeken, zal men zeker in staat gaan zijn om zich een goede positie binnen het genre te gaan bezorgen. Op dit moment biedt ‘Hunt’ voor mij echter nog niet voldoende om gecategoriseerd te worden als een echte goede plaat.