Abinchova - Weltenwanderer

Abinchova - Weltenwanderer

Label : Massacre | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Abinchova treedt in de voetsporen van Eluveitie en voegt daar meteen een eigen historisch verhaal aan toe. Ze zijn afkomstig van Luzerne (Zwitserland) en de band ontstond in 2005 in een kelder nabij de resten van de oude historische stad Ebo, gestaafd door een document uit 893. Die belangstelling voor geschiedkundige feiten hebben ze dus gemeen met Eluveitie, maar ook hun sound is er op geënt, zonder dat het storend wordt trouwens.

Van de oorspronkelijke bezetting is enkel violiste/zangeres Nora Lang nog present in de zevenkoppige band. Zij ging duidelijk in de leer bij Anna Murphy (ex-Eluveitie, Cellar Darling) en een eerste samenwerking met haar resulteerde in de single ‘Handgeschrieben’, waarna het latere materiaal steeds in de New Sound studio van Tommy Vetterli werd opgenomen. Zo ook dit derde album ‘Weltenwanderer’ waarvoor men een contract sloot met Massacre. Deze schijf bevat dertien songs met de ruwe doodsgrunt van Arnaud Hilfiker, zodat de basis melodieuze death metal is met veel excellent vinnig gitaarwerk, maar viool fladdert er veelvuldig doorheen en de intense stem van Nora biedt repliek met een zweem van authentieke etnische geladenheid. Zoals gezegd heeft haar timbre heel veel weg van dat van Anna. Neemt niet weg dat Abinchova niet afgedaan kan worden als simpele copycat en songs als het catchy ‘Liedermacher’, het weemoedige ‘Nachtlied’ en de opruiende energie in tracks als ‘Weltenwanderer’ en ‘Lichtfänger’ ons zeer bevalt. De steun van Eluveitie is zeker aanwezig, want in februari openden ze voor hen in Japan, zodat we hopen dat Abinchova ook in onze contreien wat vermaardheid kan vergaren.