Chief Roberts - The Hopeless

Chief Roberts - The Hopeless

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : In het ondergrondse metal circuit is de Benelux echt geen kleine speler. Met name uit Belgiƫ komen veel goede, professionele, zware acts en het beeld van jolige grappenmakers dat wij hebben van onze zuiderburen maakt ondertussen vrij rap plaats voor een beeld van gitzwarte, zielknijpende rockers. Afkomstig uit Antwerpen, een mooie stad die toch echt ook wel verloederde buurten kent (niet per se belangrijk om te benoemen, maar ik kan me voorstellen dat zo'n buurt een invloed kan hebben op hoe je muziek maakt), komt Chief Roberts. De band bestaat uit mensen die eerder al ervaring op hebben gedaan in verschillende andere bands, met verschillende achtergronden, en dus is het geen verrassing dat Chief Roberts een eigen geluid heeft dat toch klinkt alsof het al tijden een collectief is. In 2016 kwam hun EP 'Preacher' uit en dit album bestaat vooral uit vrij korte nummers. Het klinkt ook erg rauw. Het nieuwe album, 'The Hopeless', laat een duidelijke transformatie horen naar een voller, completer geluid en dit album klinkt dan ook echt af.

Zoals ik al aangaf zijn er veel verschillende stijlen te horen op 'The Hopeless', maar ik denk dat ik er niet ver naastzit als ik het een combinatie van post metal en hardcore noem. En dan bedoel ik de wat meer geavanceerde hardcore a la Converge. De muziek is stevig, zit technisch goed in elkaar en heeft genoeg afwisseling om interessant en hier en daar zelfs groovy te zijn. Het stemgeluid van Guy Callens, dat zowel tijdens het schreeuwen als tijdens het zingen bijzonder goed aansluit bij de muziek en de thema's, vertoont soms zelfs een Danzig-achtige charme en het is moeilijk om hier geen kippenvel van te krijgen. Al met al klinken de nummers tragisch, maar wel bijzonder krachtig. Met name het titelnummer 'The Hopeless' blinkt uit omdat het een erg pakkend en geestscheurend begin heeft, dat op een gegeven moment overgaat in een vrij logisch, rustiger intermezzo, om vervolgens weer net zo hard terug te komen.

De nummers op dit album vormen getuige en geven vorm aan gevoelens en emoties die normaal onbesproken en weggestopt blijven en maken deze zaken dan ook bijna tastbaar. 'The Hopeless' is zeker de moeite waard om eens aandachtig naar te luisteren.