The Crown - Cobra Speed Venom

The Crown - Cobra Speed Venom

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : The Crown 2018. Het is dezelfde line-up als die waarmee de band ’Death Is Not Dead’ (2015) opnam, dus met veteranen Marko Tervonen (gitaar), Magnus Olsfelt (bas) en Johan Lindstrand (zang) aan boord, aangevuld met Robin Sörqvist op gitaar en drummer Henrik Axelsson, die ook al (een deel van) ‘Death Is Not Dead’ indrumde.

Axelsson mag op ‘Cobra Speed Venom’ flink aan de bak, want de plaat heet niet voor niets zo. Het album is ouderwets giftig, vilein, snel. Het duurt tot de vierde track ‘We Avenge!’ dat het tempo iets inzakt – en zelfs dan blijft het op z’n traagst een groovend midtempo monster, swingend, pakkend, rockend. The Crown windt er anno 2018 geen doekjes om en trekt alle registers vol open: van swingend en pakkend tot scheurend, razend en nekkenbrekend, het komt (in overwegend rap tempo) voorbij op ‘Cobra Speed Venom’. U wilt schreeuwende leads? Check. Pakkende, instantmeebrulbare refreintjes? Check. Sloopkogel drums, groovende bas, door roeien-en-ruiten gaande riffs en memorabele melodielijnen? Check, check, check en check. Het knapste is: de kwaliteit, energie, agressie en mix van groove, melodie, razernij en catchiness blijft gedurende het ruime uur speeltijd hoog. Dat ruime uur is trouwens inclusief drie bonustracks, die niet op alle versies staan. Zonder bonustracks tikt de band alsnog bijna de 50 minuten aan.

Hell fucking jawel. Dit is een kneiter van een melodische death/thrash plaat, ouderwets giftig, gal spuwend, kapotmakend, pakkend, scheurend, razend, racend, overtuigend, verpulverend. Subliem thrashende death’n’roll. De beste The Crown plaat sinds ‘Hell Is Here’ (1999), als je het mij vraagt! Met headbangende kop en moshende schouders. Tot slot: complimenten voor het gave artwork! Dit is een hoes die LP waardig is. Gelukkig heeft Metal Blade dat ook goed begrepen en brengen ze ‘Cobra Speed Venom’ naast CD en allerlei special editions ook uit op (diverse kleuren) vinyl.