Borealis - The Offering

Borealis - The Offering

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Tjonge jonge wat gaat de tijd snel. Voor mijn gevoel is het Canadese Borealis nog steeds een nieuwe band, maar het is verdomme wel tien jaar geleden dat het debuut ’World Of Silence’ verscheen. In die tijd was Borealis een min of meer standaard (moderne) power metal band. Op ’Fall From Grace’ en ’Purgatory’ liet het kwintet echter steeds meer vooruitgang horen, ging een meer progressieve kant op, en ontwikkelde een meer eigen gezicht. En dat we tegenwoordig met een doorgewinterde band te maken hebben is goed te horen op de vierde elpee, ‘The Offering’.

Muzikaal gaat ‘The Offering’ in dezelfde stijl verder als diens voorgangers. Echter laat de band wederom op alle fronten vooruitgang horen en heeft ongetwijfeld haar sterkste en meest compleet werkstuk in haar carrière afgeleverd. ‘Fall From Grace’ en ‘Purgatory’, maar ook de opnieuw opgenomen versie van het debuut, ’ World of Silence MMXVII’, lieten een sterke band horen, maar ik denk dat met ‘The Offering’ de band voor het eerst volledig tot haar recht komt en haar juiste sound heeft ontwikkeld. Alhoewel ik over het algemeen weinig met dit soort moderne, progressieve power metal heb, ben ik aardig onder de indruk van hetgeen men hier laat horen. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de composities en alles is tot in de puntjes uitgewerkt. In vergelijking met het voorgaand werk klinkt het materiaal desondanks vele malen spontaner en daarom minder voorzichtig of misschien zelfs onzeker en terughoudend; iets wat op de vorige platen soms wel het geval was. Wat dat betreft laat ook zanger/gitarist Matt Marinelli, die ik altijd al de sterkste link van het gezelschap vond, zich van zijn sterkste kant zien. Wat een prachtige en krachtvolle stem heeft deze man en ook hier zorgt hij regelmatig voor vocale hoogtepunten. De vergelijking die ik altijd maakte met Jeff Scott Soto en consoorten is nog altijd van kracht en daardoor krijgt de muziek een lekker ouderwetse hardrock/AOR vibe, die verbazingwekkend goed bij het geheel past.

Het instrumentale gedeelte van het verhaal doet echter niet onder aan het vocale en vooral het gitaarwerk is op z’n minst indrukwekkend te noemen. Nogmaals, het is allemaal net iets te modern en progressief voor mijn smaak, maar het feit dat de tempo over het algemeen weer hoger ligt dan op ‘Purgatory’ doet mij ook deugt. Dat zorgt er namelijk voor dat de muziek ondanks diens complex karakter meteen pakkend is en daardoor niet snel je aandacht verliest. Nou moet ik wel zeggen dat men tijdens de snellere stukken nog altijd veel sterker vind klinken, maar dat heeft voor een groot deel ook te maken met persoonlijke smaak en voorkeur. Datzelfde complex karakter zorgt er echter wel voor dat elk draaibeurt tot nieuwe ontdekkingen leidt en daardoor fris en spannend blijft. Ondanks het feit dat men hier steviger te werk is gegaan klinkt het geheel nog altijd erg melodisch, maar ook bijzonder theatraal, bombastisch en lekker duister. Dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat ‘The Offering’ een concept album is over een sekte die mensenoffers en in het bijzonder kinderoffers praktiseerde. Muzikaal gezien is er echter geen “rode draad” door het album en hebben de songs gewoon een individueel karakter meegekregen, wat voor mij persoonlijk erg belangrijk is bij conceptplaten. De sterke productie van de band’s eigen drummer Sean Dowell zorgt er tot slot voor dat het geheel ook nog eens goed tot haar recht komt en het prachtige cover artwork mag mijn inziens zeker niet onvermeld blijven. Alles bij elkaar is ‘The Offering’ een uitstekende album die de fans van moderne, progressieve power metal en band zoals Evergrey, latere Kamelot en Angra, Almah, Vanishing Point, Labyrinth en de modernere varianten absoluut zal aanspreken.