Augury - Illusive Golden Age

Augury - Illusive Golden Age

Label : The Artisan Era Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Negen jaar geleden bracht Augury het fantastische ‘Fragmentary Evidence’ uit. Na de release volgde weliswaar een tour met The Black Dahlia Murder en Obscura, maar het bleef daarna lang stil rondom de band uit Montreal. Op het moment dat menigeen er waarschijnlijk al geen rekening mee hield dat er ooit nog nieuw materiaal van Augury zou zijn te bewonderen, kwam in september van 2017 het nieuws dat de band getekend had bij The Artisan Era. Op nieuwe muziek was het weliswaar nog even wachten, maar vorige maand (februari ’18) was ’Mater Dolorosa’, de voorbode van het nieuwe album ‘Illusive Golden Age’, plots daar.

De technische death metal volgebouwd met progressieve elementen, drukke passages en rustige, sfeerrijke gedeeltes, zoals we op ‘Fragmentary Evidence’ tegenkwamen, is ook op het nieuwe album aanwezig. Al dient daarbij meteen de aantekening gemaakt te worden dat zo waanzinnig technisch als bijvoorbeeld tracks als 'Oversee The Rebirth' en 'Jupiter To Ignite' waren, je ze niet tegen zult komen op ‘Illusive Golden Age’. Neemt niet weg dat het viertal voortdurend met tempo, sfeer, dynamiek en energie speelt en met het rijkgeschakeerde palet het ene na het andere juweeltje tevoorschijn tovert. De ingetogen, sfeervolle passages, die zo enorm veel toevoegen aan de dynamiek en sfeer, (bijvoorbeeld ‘Mater Dolorosa’, ‘The Living Vault’, ‘Message Sonore’, ‘Anchorite’) en het immer fascinerende, baswerk van Dominc ‘Forest’ Lapointe (‘Carrion Tide’, ‘Parrallel Biospheres’) zijn ook nu weer volop aanwezig. Het vocale geluid wordt bepaald door de agressieve death growl, afgewisseld met een sporadisch zuivere lijn, van Patrick Loisel. Allemaal leuk en aardig, maar als dit zich niet zou uitbetalen in boeiende composities is het enkel pracht en praal om niets. Overbodig om te zeggen dat je daar geen enkele zorgen over hoeft te maken? Tracks als ‘The Living Vault’, ‘Carrion Tide’, ‘Message Sonore’ of afsluiter ‘Anchorite’ zijn niets anders dan ware pronkstukken.

‘Illusive Golden Age’ is een terugkeer van het Canadese Augury waar ik met smart naar uitkeek en die geen moment teleurstelt. Liefhebbers van het eerdere werk of van technische death metal in het algemeen kunnen 'Illusive Golden Age' probleemloos aanschaffen. Sterker nog: dat niet doen, is jezelf echt tekort doen!