The Golden Grass - Absolutely

The Golden Grass - Absolutely

Label : Listenable | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Hoewel de band reeds eerder materiaal uit heeft, is ‘Absolutely’ mijn kennismaking met The Golden Grass. Het uiterlijk van de hoes doet me vermoeden waar dit heen gaat; veel laat zestiger en vroeg zeventiger jaren invloeden. Naar eigen zeggen maakt de band een soulvolle mix van stevige country-funk-boogie en progressieve psychedelische freakbeat. Dit is dan ook een inderdaad een kleurrijk mengsel van verschillende invloeden uit de zestiger en zeventiger jaren. Zonder aanwijsbaar plagiaat doen heel veel stukken aan iets denken, en dan wel op een heel positieve manier en deze links verwijzen niet naar de minste bands.

Zo kan er een combinatie van boogie en funk a la Led Zeppelin opduiken gevolgd door Humble Pie met riffs van Budgie en 'One Way Or Another’’ van Blondie, een stukje ‘Strange Kind Of Woman’ midden tussen de Jefferson Airplane sfeertjes of een break of koortje uit de Zappa koker komt onverwacht uit de Allman Brothers hoek. Die in de info genoemde "freakbeat" is dus duidelijk aanwezig, wordt zeer vakkundig gebracht, met authentieke sound en toch ook bijna commercieel aantrekkelijk door een Tom Scholz manier van arrangeren en productie. Het nummer 'Out On The Road' doet zelfs heel veel aan Boston denken, al is dit dan weer met Kiss referenties uit de 'Rock N’ Roll Over' periode in de gitaarlijnen en geluid en een tussenstuk dat weer zo van The Outlaws had kunnen zijn. Bij bijna alle stukken krijg je zeer positieve associaties, door iets dat lijkt op samenvoegen van toppers uit deze mooie muziekperiode, overgoten met een eigen sausje en uitgevoerd door klasse muzikanten die geloven in hun muziek. Wanneer je als luisteraar de eerdergenoemde kwaliteitsbands kan waarderen, moet je zeker deze plaat eens proberen.