Monster Magnet - Mindfucker

Monster Magnet - Mindfucker

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het is toch van den zotte dat als je een album opzet het vanaf de eerste tel al klinkt als een killer? En toch had ik ook eigenlijk niks anders verwacht van Monster Magnet, die nu hun elfde opus afleveren. De heren uit New Jersey, die toch al weer een paar jaar een vaste line-up kennen, begonnen ooit met langspeler en stoner klassieker 'Spine Of God' en hebben vanaf dat moment (en eigenlijk daarvoor ook al niet echt) niet stilgezeten. Om de zoveel jaar brachten ze wel een album uit, sommige van welke ook enigszins commercieel succes boekten. ('Dopes To Infinity', met de hit 'Negasonic Teenage Warhead' en uiteraard het machtige album 'Powertrip' met o.a. 'Spacelord'.) Na nog een aantal commercieel minder succesvolle maar desalniettemin keigoede albums, wat verzamelalbums en een tragische drug overdosis van icoon en frontman Dave Wyndorf, waar hij gelukkig weer geheel bovenop kwam, kreeg de band een deal aangeboden bij Napalm Records. Dat bevalt blijkbaar prima, want onder dat label brengen ze, bijna vijf jaar na hun vorige release ('Last Patrol') het album 'Mindfucker' uit.

Dave zelf zegt over de (domme) titel van het album dat hij zijn verantwoordelijkheden als een rockster niet zou naleven als hij niet tenminste één album uitbracht met de titel 'Mindfucker'. En daar heeft hij een goed punt. Bovendien, zegt hij, is dom het nieuwe slim en past een titel als deze uitstekend in de huidige tijdsgeest. Ik wil hem geen visionair noemen maar ik kan me wel vinden in zijn woorden. Hij gaat verder met het uitleggen van de titel door te zeggen dat in deze eeuw iedereen zo verknocht is aan de identiteit die we onszelf aanmeten door middel van social media, hoe goed wij zijn geworden in onszelf verkopen en dat we in principe allemaal leven als kleine beroemdheden, maar dan zonder het bijhorende salaris. Dat is dus een soort van "mindfuck".

Maar uiteindelijk is dit gewoon een rock 'n roll plaat. Okay, niet gewoon rock 'n roll, het is wel fucking Monster Magnet, en zoals ik in de eerste regel al aangaf: dit klinkt gelijk goed en vertrouwd. Niet uitgekauwd en zeker niet saai. We krijgen tien nieuwe, originele songs voorgeschoteld, songs die allemaal wel zijn ondergedompeld in dat heerlijke Monster Magnet sausje, dat rauwe en op hetzelfde moment gepolijste geluid. We horen ook een Dave Wyndorf die nog steeds op dreef is en wiens stem nog helemaal niks aan kracht en overtuiging heeft ingeboet. Met zijn gebruikelijke achtergrond geschreeuw, geroep, gegrom en gekreun weet hij de boel elk moment levendig te houden. Dat doen de constant scheurende en riffende gitaren ook met veel plezier en vooral de begin-riff van het nummer 'Mindfucker' is geniaal en blijft lekker hangen. Of: zou lekker blijven hangen als je de nummers er na ook niet weer getrakteerd zou worden op solo na riff na vocale verrassing. Nog een aantal voorbeelden: volgend op dit nummer horen we 'I'm God', met Wyndorf op zijn best met de bijna gesproken vocals. Het nummer is zelfs ontroerend op momenten, met teksten die zo vergezocht lijken maar toch zo logisch klinken. 'Brainwashed' laat je hoofd zo goed als ontploffen door te beginnen met heerlijke psychedelische gitaren om vervolgens uit te barsten in een uptempo nummer waarin Wyndorf zijn klagende teksten vol overtuiging ter gehore brengt, de hele tijd vergezeld door dat dromerige gitaargeluid. Ook op dit album heeft de band een cover: 'Ejection'. Sommige mensen zullen zeggen dat dit een Hawkwind cover is en alhoewel dit in naam niet klopt (hij is van Captain Lockheed And The Starfighters) ga ik toch mee in de mening van die mensen. Zoals gewoonlijk weet Monster Magnet ook een cover op een gave, originele manier te brengen.

Dave noemt dit album een poging om een ouderwetse, recht voor je raap, feel-good rockplaat te presenteren en de mannen slagen daar helemaal in. Over de teksten zegt hij dat hij heel erg zijn best heeft gedaan om de boel positief te houden, maar omdat het tekstschrijven begon in de periode dat president Trump werd aangesteld en er, aldus Wyndorf, vanaf dat moment een heleboel misging, is er toch behoorlijk wat cynische humor, woede en zelfs een vleugje wanhoop ingekropen. Ik denk dat dit 'Mindfucker' nog beter laat klinken dan wat origineel het idee was.

Dit album is echt klasse. We horen Monster Magnet zoals we ze kennen met een geluid dat aan vroeger doet denken maar toch echt wel vooruitstrevend is. Het is alsof de band weer een nieuwe dimensie heeft aangeboord met 'Mindfucker' en ik denk dat het fantastisch is als een band na zoveel jaren nog steeds lekker, op dreef en fris klinkt. Zoals Dave zegt: "'MINDFUCKER' is still that rock-forrock's-sake record I've been talking about. Rock on!"