Jari Tiura - King Of Lions

Jari Tiura - King Of Lions

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Jari Tiura is een Finse zanger die met ‘King Of Lions’ zijn eerste solo album uitbrengt. Hij zingt op dit moment in verschillende bands, waaronder Century Lost, maar hij koketteert vooral met het feit dat hij zanger was in de Michael Schenker Group. In de jaren 2006-2007 maakte hij deel uit van de band en zijn stem is te horen op het album ‘Tales Of Rock And Roll’. Een paar jaar geleden begon Tiura samen met zijn goede vriend en producer Sami Ala-lahti met het schrijven van songs voor een solo plaat; materiaal dat toch wel afweek van het werk van de bands waarin hij zingt.

En zie daar, ‘King Of Lions’ wordt uitgebracht door AOR Heaven, een serieuze distribiteur. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat is dit een ongelooflijke kut plaat. Die Tiura zingt echt als een ui. Een ui met een hete aardappel in zijn mond welteverstaan. Vreselijk. Luister eens even hoe hij songs als ‘Friends And Foes’ en “Silent Moon’ naar de kloten helpt! Mijn hemel, wat slecht. Of hoe hij maar net de hoge noten haalt in opener ‘Away From All The Magic And Wonder’…Is er dan niemand in zijn omgeving die tegen hem zegt dat hij niet moet denken dat hij nog in de Michael Schenker Group zit? Hij is geen Gary Barden en dat was al geen zangwonder zoals we allemaal weten. Nee, hij is gewoon een hele, hele, hele, hele middelmatige zanger en dat is een understatement. De songs hebben verder ook weinig om het lijf (heel veel standaard AOR en hardrock), maar de uitvoering is wel vlekkeloos; complimenten voor de (sessie?)muzikanten zijn derhalve wel op ’n plaats. Negeren deze schijf zou ik zeggen.