Inventions - Curiosity

Inventions - Curiosity

Label : Freia Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Als ik het logo van FREIA Music zie op een album dan wordt ik daar altijd direct blij van, dit Nederlandse label heeft namelijk vrij veel jonge Nederlandse progressieve rock artiesten onder haar hoede genomen. Een aantal van deze artiesten, zoals Semistereo en Golden Caves, hebben veel potentie en staan prominent op mijn radar. Een belangrijke bron van jong talent dus! Onder deze label wordt ook het solo project van Christiaan Bruin, Inventions, uitgebracht. Je zou Bruin ook kunnen kennen als drummer van Sky Architect, die afgelopen jaar nog een zeer goed ontvangen album uitbrachten.

Vorig jaar nog kwam óók het eerste Inventions album uit onder de naam ‘Maze’ en kreeg van collega Vera een weinig overtuigende recensie. Ik moet eerlijk zijn dat ‘Curiosity’ bij mij geen betere score gaat krijgen dan het vorige werk. De muziek is uniek en nergens mee te vergelijken, helaas is dit waarschijnlijk dan wel met een reden. Alle liedjes zijn opgebouwd uit dezelfde ingrediënten; een semi up-beat tempo met minimalistische ‘drums’, wat simpele keyboard melodieën met af en toe wat brede zweverige partijen, ondersteunende gitaar akkoorden, geen dynamiek, en dezelfde eentonige zangpartijen. Het resultaat is dat alle nummers gewoon teveel op elkaar lijken en ik het na twee á drie liedjes wel zat ben. Er zitten melodieën tussen die met een ander arrangement veel beter tot hun recht waren gekomen, maar helaas valt dat nu in het niet.

Ik kan er eigenlijk niet zoveel meer over zeggen, er gebeurt gewoon te weinig om het interessant te maken. Misschien is er, zoals collega Vera eerder al zei, een selecte groep mensen die dit ontzettend gaaf vinden, maar ik hoor daar in ieder geval niet bij.