Hell Obelisco - Swamp Wizard Rises

Hell Obelisco - Swamp Wizard Rises

Label : Argonauta Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het Italiaanse Hell Obelisco brengt ons hun debuutalbum, 'Swamp Wizard Rises'. Als je kijkt naar de opzet krijg je misschien al een warm gevoel. Ik wel in elk geval. Op één of andere manier (het zal wel aan de titel en de voorkant van het album liggen) doet het me denken aan de talloze avonturen die ik als kind alleen met een boek, een potlood en een paar dobbelstenen beleefde op mijn schemerachtige zolderkamer terwijl het licht van de volle maan af en toe helder naar binnen scheen en de monsterachtige plaatjes op sommige van de bladzijden op een akelige manier naar voren wist te brengen. Ook hebben alle nummers qua titel dezelfde opmaak: drie woorden, in de trant van 'High Speed Demon', 'Biting Killing Machine' en 'Escaping Devil Bullets'. Het klinkt allemaal heel macho en dat is het ook gewoon. Heerlijk.

Alhoewel dit officieel een debuutalbum is van deze band zijn de individuele leden al deccenia actief in de (underground) metal. Denk aan bands als Monumentum en Evilgroove. Ze beschrijven zichzelf dan ook als supergroep. Deze term duikt de afgelopen tijd steeds vaker op en heeft eigenlijk niet heel veel betekenis meer (behalve dan dat je weet dat het een bij elkaar geraapt groepje ervaren muzikanten is); toch zorgt het er voor dat er een vrij hoge verwachting is als we het album gaan beluisteren. En ja, die verwachting wordt zeker wel ingewilligd. Gelijk bij het eerste nummer, 'Voodoo Alligator Blood' (ik noem ze nu gewoon op omdat het zo lekker klinkt), horen we een band die het idee geeft al jaren samen muziek te maken. De muziek is stevig als een aanstormende mammoet en de sludge, afkomstig uit de diepste plekken van het moeras, druipt er vanaf als een donkergroene, plakkende massa. Stevige riffs, catchy melodieën en een overtuigend, aangenaam stemgeluid. Ik kan er niks anders van maken dan dat dit primitieve, stoere mannen en vrouwenmuziek is. Nu heb ik dus zin in bier.