Last Days Of Eden - Chrysalis

Last Days Of Eden - Chrysalis

Label : Pride And Joy | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : De Spaanse symfonische metal band Last Days Of Eden bracht in 2016 hun debuutalbum ‘Ride The World’ uit, die nu een tweetal jaren later dan gevolgd wordt door deze ‘Chrysalis’. Op hun debuutplaat liet men al horen uit het goede hout gesneden te zijn, maar men heeft op deze opvolger duidelijk progressie gemaakt. Zo klinkt het geboden materiaal een stuk volwassener, terwijl ook de sound van de plaat veel beter is.

Het grote voorbeeld van Last Days Of Eden is zonder twijfel de Finse top-formatie Nightwish, want het overgrote gedeelte van de nummers vertoont erg veel overeenkomsten met de muziek van onze Finse vrienden. Dat begint al bij opener ‘Forevermore’, waarbij je bij het keyboard intro meteen denkt dat je met Nightwish te maken hebt. Velen zullen dit wellicht storend vinden, maar persoonlijk vind ik dat je daar de band tekort mee doet. Toegegeven, het lijkt allemaal erg veel op de muziek van hun grote voorbeeld, maar een en ander wordt wel prima uitgevoerd terwijl ook de zang van Lady Ani behoorlijk overtuigend is.

Met het epische ‘The Roots Of Life’, het prima ‘Dead Man’s Tale’, het lange ‘Aedea’s Daughter’ en het Within Temptation-achtige ‘Romeo & Julian’ weet men toch een aantal behoorlijk sterke nummers neer te zetten, terwijl de rest van het album hier niet ver bij achter blijft. Ik ben er me terdege van bewust dat een groot aantal mensen dit simpelweg af zullen doen als een tweederangs Nightwish-kloon, maar mijns inziens is dat absoluut niet terecht. Toegegeven, de invloeden van deze wereldband sijpelen langs alle kanten uit de aanwezig nummers, maar men doet dit op een dusdanig goede manier dat deze ‘Chrysalis’ een uiterst genietbaar plaatje is geworden. Origineel? Nee, dat zeker niet, maar wel degelijk de moeite van het beluisteren waard!