Axel Rudi Pell - Knights Call

Axel Rudi Pell - Knights Call

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Met de regelmaat van de klok levert de Duitse meestergitarist Axel Rudi Pell kwalitatief hoogstaande melodieuze power metal platen af en dit inmiddels zeventiende full-length studio-album ‘Knights Call’ is daarop geen uitzondering. Met zanger Johnny Gioeli, drummer Bobbi Rondinelli, bassist Volker Krawczak en keyboard-speler Ferdy Doernberg heeft hij natuurlijk een wereldband om zich heen verzameld die het kwalitatief hoogwaardige song materiaal op een prima manier neer zetten. Zonder de overige bandleden te kort te willen doen, zijn zanger Gioeli en gitarist Pell natuurlijk degene die de meeste aandacht naar zich toe trekken, en dat is volkomen terecht mag ik wel zeggen.

Zoals eenieder al zal weten hoef je voor vernieuwing bij Axel Rudi Pell niet aan te kloppen, want al zijn platen zijn vergelijkbaar qua opbouw en inhoud. Zo wordt er ook nu wederom geopend met een intro (‘The Medieval Overture’), die traditiegetrouw gevolgd wordt door een snelle headbanger getiteld ‘The Wild And The Young’. De rest van de plaat bevat een mix van mid-tempo en snelle rockers, afgewisseld met langere, epische nummers en dat bevalt me ook dit keer weer erg goed. Met name het mid-tempo ‘Wildest Dreams’ met heerlijke riffs en een melodieus refrein, het lange en epische ‘The Crusaders Of Doom’ en de Rainbow-achtige afsluiter ‘Tower Of Babylon’ zijn erg genietbare nummers, al geldt dat eigenlijk voor het overgrote deel van de plaat. Het overgrote gedeelte zul je je afvragen? Jazeker, want met het de erg simpele meezinger ‘Long Live Rock’ (die het live waarschijnlijk wel erg goed zal gaan doen) staat er ook wel een regelrechte misser op het album en dat is best jammer.

Natuurlijk mag ook de ballad niet ontbreken en met ‘Beyond The Light’ (met een heerlijke gitaarsolo) heeft men weer een fraai exemplaar op de plaat gezet, waarop zanger Johnny Gioeli volop de kans krijgt te excelleren en die kans grijpt hij dan ook met beide handen aan. Buiten het al eerder aangegeven ‘Long Live Rock’ bevat ‘Knights Call’ alles wat de traditionele metal liefhebber zich maar kan wensen: muzikaal vakmanschap, goede riffs, lekker melodieën en fantastische vocalen. ‘Knights Call’ is zeker niet het beste album wat Axel heeft uitgebracht, maar zeker de moeite waard om aan je verzameling toe te voegen.