Auri - Auri

Auri - Auri

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Auri is het samenwerkingsverband tussen Nightwish mastermind Tuomas Holopainen, zijn vrouw Johanna Kurkela en Nightwish bandlid Troy Donockly, die hun eerste teken van leven geven middels dit gelijknamige debuutalbum. Al diegenen die nu verwachten dat Auri zich een vergelijkbare muziekstijl heeft aangemeten als Nightwish moet ik echter teleurstellen want men begeeft zich op een totaal ander pad in het muzikale spectrum. Auri brengt op dit debuutalbum een gebalanceerde mix van folk, pop en symfonische elementen, waarbij met name de zang van Johanna op de voorgrond treedt. Dat gezegd hebbende betekent dit dus ook meteen deze plaat absoluut niet geschikt is voor het overgrote gedeelte van de Lords Of Metal lezers, maar de progressieve en symfonische rock-liefhebbers zullen dit zeker wel kunnen waarderen.

Zoals gezegd draait het overgrote gedeelte van het gebodene om de prima stem van Johanna Kurkela en zij levert dan ook een fantastische prestatie af op dit album. Luister maar eens naar opener ‘The Space Between’, de ballad ‘Desert Flower’ en het symfonische ‘The Name Of The Wind’, waarop Johanna laat horen wat ze vocaal allemaal in huis heeft. Dat, samen met het muzikale vakmanschap van de heren Holopainen en Donockly, zorgt ervoor dat je, ondanks het feit dat het allemaal redelijk soft is, geboeid blijft van begin tot eind. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat vooraf absoluut niet verwacht had, maar het geboden song materiaal, de sterke productie en de fantastische vocalen hebben mijn aanvankelijke scepsis ten opzichte van deze plaat veranderd in een gezonde interesse. ‘Auri’ is echter alleen geschikt voor mensen die dusdanig open-minded zijn dat ze genegen zijn om buiten hun heavy metal referentie-kader te stappen en zich open te stellen voor goede, maar wel redelijk softe symfonische getinte folk rock. Als je die stap maakt, zult je het met me eens zijn dat ‘Auri’ op zijn gebied een absolute topper is.

Meer informatie