Desdemonia - Anguish

Desdemonia - Anguish

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Anders dan de bandnaam van deze Luxemburgers doet vermoeden is deze melodieuze death metal band niet door de tragedie 'Othello' van Shakespeare aan zijn naam gekomen, maar door het (bijna) gelijknamige lettertype 'Desdemona' uit MS Word. Sinds 1994 in bijna ongewijzigde bezetting met de broers Tom en Marc Dosser op basgitaar en gitaar respectievelijk en Tom Michels op drums, aangevuld met gitarist David Wagner die sinds 2013 bij Desdemonia speelt. In de afgelopen drieëntwintig jaar bracht de band drie albums in eigen beheer uit, zonder echt door te breken. Maar de aanhouder wint en zo wordt het vierde album 'Anguish' op 23 maart wereldwijd uitgebracht door het Deense Mighty Music platenlabel.

Afgelopen zomer en herfst namen de heren negen nieuwe composities op in hun eigen thuisstudio die ze vervolgens door niemand minder dan producer Fredrik Nordström (At The Gates, In Flames, Arch Enemy, Opeth, Dimmu Borgir, Hammerfall) lieten mixen en masteren om de nummers op het album te voorzien van een krachtige, heldere doch agressieve sound. Het resultaat mag er wezen, want 'Anguish' is absoluut geen onaangename plaat om naar te luisteren. Desdemonia speelt een solide pot melodieuze death metal met thrash metal invloeden met als voornaamste invloeden bands als Amon Amarth, Bolt Thrower, At The Gates en een vleugje Dissection. Melodieus, groovy en catchy en agressief tegelijk, rollende bassdrums, aanstekelijke riffs, melodieuze gitaarpartijen voorzien van dikke solos en de ruige zang van de beide Dossers zijn de hoofdingrediënten van dit verdienstelijke album. 'Anguish' is zonder meer een goed doordachte plaat met uitstekende composities, solide muzikaal vakmanschap en een hele dikke productie en zal bij fans van melodieuze death metal zonder meer in goede smaak vallen.