Mournful Congregation - The Incubus Of Karma

Label : Osmose | Archiveer onder doom metal

Pim B. : De ongekroonde koningen van de funeral doom zijn terug met een nieuw album en eindelijk weer een recensie in Lords Of Metal. Ik heb het uiteraard over Mournful Congregation, waar wij voor het laatst in 2009 over schreven. Het album ‘The Book Of Kings’ uit 2011 en de EP ‘Concrescence Of The Sophia’ uit 2014 hebben ons blijkbaar nooit bereikt. Vooral de promotie rondom laatstgenoemde liet te wensen over. Ik weet nog goed dat ik eigenlijk bij toeval achter die release kwam. En ik heb hem destijds wel gewoon aan mijn collectie toe kunnen voegen. Gelukkig maar want in mijn beleving vormen deze Australiërs gewoon de beste funeral doom band die er rondloopt. Er zijn zeker genoeg andere toppers binnen het genre, maar als ik heel eerlijk ben zijn er niet veel bands die mij kunnen bekoren. Het draait niet alleen om langzaam en zwaar spelen. Ik verwacht ook inhoud en dat bieden de meeste bands helaas niet. Mournful Congregation doet dat wel. Dat laten ze ook weer op ‘The Incubus Of Karma’ horen.

Naast het feit dat het langzaam en zwaar is, weet deze band de aandacht vast te houden ook al duren de meeste tracks langer dan een kwartier. Daar zijn uitgekiende arrangementen en fantastisch gitaarwerk debet aan. De melodieën zijn geweldig en hebben een progressief karakter. Af en toe moet ik aan While Heaven Wept denken, hoewel die band qua stijl wel anders is. De raakvlakken zitten in de intensiteit en schoonheid. Mournful Congregation heeft daar al 25 jaar echt een neus voor. De gelaagdheid van het songmateriaal zorgt ervoor dast je in het diepst van je ziel geraakt wordt. Daar draait het wat mij betreft om bij funeral doom. Een verplichte aanschaf!