Rites To Sedition  - Ancestral Blood

Rites To Sedition - Ancestral Blood

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Vera : Dit album kwam zowat een jaar geleden in eigen beheer in thuisland VS al uit, maar wordt op de dag van de lente ook in Europa uitgebracht (21 maart). Inmiddels zijn ze zanger Brian Kingsland wel kwijt aan Nile, daar is hij nu gitarist, maar als viertal gaat men dapper verder. ‘Ancestral Blood’ is het verdienstelijke debuutalbum van een melodieuze black metal band uit Charlotte, North Carolina, opgericht in 2013. De muziek heeft een epische, triomfantelijke ondertoon en wordt veelvuldig ondersteund door keyboards. Maar de kers op de taart is ongetwijfeld de kunst van Gabriel Lucia. Hij neemt nu niet alleen de vocalen voor zijn rekening (denk aan een sappige death grunt à la Opeth), maar overlaadt de lange composities met vinnige solo’s die niet enkel op snelheid focussen, maar recht uit het hart met veel gevoel gespeeld worden. Heerlijk!

Dit is een intens extreem metal album, waarvan de instrumentale basis onafwendbaar uit black metal bestaat (de scherpe diffuse gitaren, de tremolo picking), maar die lagere grunt hoort eerder bij smakelijke death metal. Toch onderscheidt Rites To Sedition zich van de massa, ook al zijn ze vooralsnog niet getekend door een label. De productie en het geluid zit prima, de songs voeren je mee op een meeslepende wijze en boeien – ondanks hun aanzienlijke lengte – van begin tot einde. Her en der is er een sfeervol kort intermezzo, om daarna terug voluit te gaan in intense hectische zwartgeblakerde furie. Dit is niet zomaar een debuut, dat merken we al tijdens ‘Waveform 66’. De klank van de gitaren – met name de leads – is werkelijk prachtig. De band waagt zich in het bijna elf minuten durende ‘The Moon Tytan Phylon’ zelfs in het vaarwater van vroege Opeth, met uitgebalanceerde structuren, maar de nodige ruwheid. Melancholie staat voorop in ‘Echelons Of Imposition’, een prachtsong die verwantschap aan Duitse post black metal bands oproept. We graven dieper in griezelige sounds tijdens het titelnummer, worden overrompeld door ‘Sorcerers Of Atlantis’ en krijgen nog meer fraais tijdens het rigoureuze ‘Wartide’. Als apotheose kan afsluiter ‘The Golden Aeon Of Saturnia’ tellen. Elf minuten op en neer gaande golven van intensiteit die ons overspoelen, met toch weer die gitaarsolo’s die zoveel gevoel etaleren. Wat een feest om dit te beluisteren! Bovendien graaft men in occulte mysteries in de teksten om alzo de verbeelding aan te wakkeren over feiten die geleid hebben tot onze basis voor geschiedenis, mysterie en mythologie. Een volledig pakket dat je uitdaagt en als bonus nog een symfonische, instrumentale bewerking van een song biedt. Rites To Sedition: een naam om te onthouden en als melodieuze black metal fan uit te spitten!