The Dry Mouths - When The Water Smells Of Sweat

Label : Aneurisma Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Uit Almería, Spanje, komen The Dry Mouths. Deze band heeft al met vele muziekstijlen geflirt, zoals psycho rock en stoner, en de nieuwe EP, getiteld 'When The Water Smells Of Sweat', heeft dan ook niet bepaald een makkelijk te identificeren stijl. Toch denk ik dat dit het best te categoriseren valt onder grunge, maar dat is dan vooral vanwege de zang, die sleperig en schor overkomt. De muziek op zich vertoont inderdaad een boel verschillende dingen door elkaar: van ingetogen stoner tot een redelijke geslaagde poging tot post rock, maar nergens wordt het hard of snel, wat niet persé een negatief iets is. Ik heb nog niet eerder een combinatie van dit soort vocals met dit soort muziek gehoord en dat maakt het geheel best interessant. The Dry Mouths weten hier en daar toch een beetje de donkere, zwaardere kant op te gaan door een heel mellow geluid te combineren met erg tragische teksten (want wat is tragischer dan onbeantwoorde liefde?), die door hun simpelheid juist zo goed zijn. Interessant dat uit de stad die officieel de meeste zonuren van Europa heeft een band komt die af en toe juist zo de schaduwkant belicht.

The Dry Mouths hebben voor zichzelf (na twaalf jaar aan de weg getimmerd te hebben en reeds vijf albums) een aardige naam opgebouwd in de Spaanse undergrond scene. Als je Seether goed vindt, of Thought Forms bijvoorbeeld, dan is het zeker de moeite waard om je hier ook eens in te verdiepen. 'When The Water Smells Of Sweat' is een makkelijk te behappen album, is niet exceptioneel maar zit goed in elkaar. Wellicht dat dit album ze een stap uit de underground en dichter naar de buitenwereld kan helpen. Dat is ze in elk geval gegund!