Twitching Tongues - Gaining Purpose Through Passionate Hatred

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Koen W. : De band rond de broers Young brengt met ‘Gaining Purpose Through Passionate Hatred’ hun vierde album uit. Al die jaren zijn ze blijven touren en optreden en werd de naam Twitching Tongues steeds bekender en groter. Het vierde album kan dit enkel maar bevestigen. Toch is het helemaal geen hapklare brok dat je te horen krijgt.

Dat wordt al helemaal duidelijk bij opener ‘AWOL (State Of The Union)’. Bij een eerste luisterbeurt wordt je als luisteraar geconfronteerd met heel wat verschillende stukken en stijlen die door elkaar gespeeld worden. Pas als de stukken samen passen, ervaar je een zwaar nummer die soms wel wat doet denken aan Machine Head. Traag, doom met lange gitaar aanslagen en zware riffs, die excentrieke diepe stem van Colin Young en veel achtergrond vocalen. De eerste uitsmijter komt er met het derde nummer ‘Kill For You’. Het vangt zacht aan met fluisterstemmen waardoor er een melancholische sfeer wordt opgeroepen. Na een gestadige opbouw, hoor je pas hoe sterk deze band muzikaal is. Modern en met een eigen identiteit. Nergens hoor je dat emo gevoelig gezang waar zoveel andere metalcore bands zich aan bezondigen. Toch blijft het heel hitgevoelig met uitstekend gitaarwerk en majestueuze zangcoupletten. Dat de band heel moeilijk te plaatsen is, hoor je met ‘T.F.R.’. Na een spoken word, volgt de funeral march op gitaar en krijg je een stevig hardcore nummer te horen. ‘Forgive & Remember’ gaat dan terug meer de gothic richting uit met een heel zwaar en log gitaarspel. De band is erin geslaagd om van elk nummer wel iets uniek te maken. Wie slechts te vinden is voor gemakkelijke beluisterbare nummers, zal hier heel verward uitkomen. Wie in is voor obscure en bij gelegenheid droefgeestige expedities door een dreigend territorium met sporadisch meedogenloze en harde uithalen, gaat heel wat spannende luisterbeurten tegemoet.