North Hammer - Stormcaller

North Hammer - Stormcaller

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Dit is een aanstekelijke pagan metal plaat uit het Hoge Noorden en dat hebben we te danken aan de Canadees Andrew James Sutherland. Hij schreef al het materiaal voor North Hammer’s debuutalbum ‘Stormcaller’ en is ook verantwoordelijk voor zang, gitaren, bas, orkestratie en productie. Het drumwerk vertrouwde hij toe aan Doug Helcaraxë Nunez en voor de mastering belandde hij uiteindelijk in Duitsland bij Lasse Lammert, vaste producer van Alestorm.

Andrew windt er geen doekjes om: Quorthon is zijn held, maar invloeden komen vooral van Ensiferum, Wintersun en Amon Amarth. Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat de ruwe zang ons doet denken aan Petri Lindroos/Jari Mäenpää en de lage grunt aan Johan Hegg. Dit alles aanstekelijk geornamenteerd met gitaaraccenten die erg aan Amon Amarth doen denken. Niets nieuws onder de zon en minder inventief dan bijvoorbeeld Jörmungand dat onlangs ook onder de hamer ging, maar wel lekker in het gehoor liggend. Andrew heeft dit album benaderd als fan en het is dan ook duidelijk waar hij de mosterd haalt. In ‘Avatar’ horen we epische koorzang, fraaie gitaaraccenten, ruwe zang contra lage grom. ‘Wanderer’ is dan eerder verhalend met cleane zang, mediumtempo en knap gitaarwerk. De orkestratie komt wat meer op het voorplan in ‘Written In The Stars’, waarin ook nog een piano intermezzo verwerkt is. De compacte songs hebben een strijdvaardig timbre, met ‘North Hammer’ als meest opzwepende track en ‘Black Forest Rain’ als mooi instrumentaal interludium. Kortom, een Viking metal album op maat gemaakt voor de fans van het genre. Voorlopig is dit een studioproject, maar de intentie is de band uitbreiden en live gaan optreden. Welkom heren!