Maudlin - Sassuma Arnaa

Maudlin - Sassuma Arnaa

Label : ConSouling Sounds | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Het vierde album van het vijfkoppige, Belgische Maudlin heet 'Sassuma Arnaa', wat zoiets betekent als "Moeder van de Diepte". Een zeegodin uit de Groenlandse mythologie. Dit en de cover van dit album (waarop we een soort van steampunk stijl man zien zitten op een koralen troon terwijl alles overwoekert is door dingen die we in de zee vinden) geven al aan dat we te maken hebben met een conceptalbum en wel één die gaat over de machtige zee in al zijn pracht en woede.

Het is dan ook niet raar dat je tijdens het beluisteren van 'Sassuma Arnaa' telkens het idee krijgt dat je je enerzijds in een soort droomwereld begeeft en anderzijds beland bent in een totale nachtmerrie. Deze muziek is bijzonder sferisch en dat komt door meerdere dingen. Het komt kalm en psychedelisch over maar er gebeurt muzikaal zoveel op de achtergrond dat je eigenlijk geen kans hebt af te dwalen. Dit betekent absoluut niet dat het rommelig is, nee, ik heb het idee dat elke klank en elk geluid zorgvuldig in elk nummer is geplaatst. De muziek is ook zwaar, niet omdat je tegen een muur van geluid aanloopt (alhoewel het geluid wel degelijk stevig is), maar omdat het thema en de beelden die opgeroepen worden toch een soms donkere atmosfeer schetsen. De vocalen worden ook prima ingezet: wanneer het nodig is met kracht en groot volume, maar over het algemeen erg rustig, en juist dat zorgt er voor dat elk nummer nog net iets zwaarder aanvoelt.

Bij het lezen van sommige titels (niet alleen bij deze band) krijg je vaak al een heel beeld en gevoel van waar een nummer dan over zou gaan en Maudlin weet bij elke titel met hun muziek perfect vorm te geven aan de beelden die het oproept. 'Endless Expanse'. 'Above The Vast Clouds'. Als die woorden je al iets doen dan zou ik zeker dit album gaan beluisteren. Ik denk als Anathema een iets minder rustige kant op waren gegaan en daarna waren gefuseerd met Opeth dat je ongeveer deze plaat had gekregen. Gelukkig is dat niet gebeurt en hebben we nu Maudlin te danken voor 'Sassuma Arnaa'.