Jörmungand  - Zwischenwelten

Jörmungand - Zwischenwelten

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Uit Keulen komt Jörmungand, een pagan metal band actief sinds 2009. In 2014 brachten ze debuutalbum ‘Von Wind Und Schatten’ uit, nu gevolgd door het conceptalbum ‘Zwischenwelten’. Het album is geïnspireerd door het boek ‘The NeverEnding Story’ van Michael Ende, maar niet letterlijk. Eigenlijk is het boek enkel als metafoor gebruikt voor persoonlijke en filosofische bedenkingen in de teksten. De negen songs doorlopen de levenscyclus van een menselijk wezen, bekeken vanuit mythologische hoek. Het vijftal heeft er een uitgebreid en complex werk van gemaakt.

Jörmungand verdient een aparte vermelding in de pagan metal scène, omdat zij drukke, complexe patronen mengen met zowel erg ruwe als cleane zang en daarbovenop ook een Rockpalast gevoel scheppen. Ik neem aan dat ik dit laatste even moet verklaren. De zwevende synthesizers en bloedmooie gevoelige gitaarsolo’s doen me namelijk eerder aan hardrock/prog uit de jaren zeventig denken, maar ze zijn de kers op de taart van ‘Zwischenwelten’, een doorlopende bron van meeslepende klanken. In die optiek valt Jörmungand het best te omschrijven als een kruising tussen Menhir (ook qua klederdracht) en het moderne hectische Equilibrium. Zanger Stef komt erg rauw uit de hoek, maar incidenteel zijn er ook klare gezangen. De lange composities bevatten heel wat complexiteit, waardoor dit album je volle aandacht eist om te doorgronden. Ook al klinkt niet alles optimaal – met name de cleane zang kan soms beter – toch heeft deze band de gave om het pagan metal genre vanuit een persoonlijke aanpak te benaderen. Het is een hele brok muziek om te verwerken, niet de meest toegankelijke in zijn soort, maar telkens worden we gecharmeerd door sterke passages, gesproken stukken en fantastische gitaarsolo’s. De ruwe gedeelten zijn meermaals hectisch, doorjakkerend en overrompelend, maar worden gesublimeerd door vredige emotionele melodieën. Aldus, je aandacht waard.