Bob Katsionis - Prognosis & Synopsis

Bob Katsionis - Prognosis & Synopsis

Label : Symmetric Records | Archiveer onder heavy / power metal

Job : Bob Katsionis, waarschijnlijk bij het power metal volk bekend als de tweede gitarist in Firewind (onder leiding van Gus G), is in februari met zijn vijfde soloplaat gekomen, getiteld ‘Prognosis & Synopsis’ waarin hij, en ik quote, “een samenvatting van zijn carrière tot nu toe en een vooruitzicht van waar hij naartoe gaat samenvoegt”. In praktijk blijkt dat vooral veel filmische power metal te zijn, met hier en daar wat meer virtuoos gitaarwerk met invloeden van Paul Gilbert maar vooral John Petrucci. De Dream Theater sijpelt zo nu en dan rijkelijk over de plaat en ook doet zijn gitaarwerk zo nu en dan hinten naar Marco Sfogli, die onder andere de soloplaten van James LaBrie heeft gedaan.

Het materiaal is catchy genoeg en ligt erg in de sferen van bekende power metal zoals Kamelot, Dragonforce en Sabaton met natuurlijk een duidelijke Firewind touch. Echt boeiend vind ik het persoonlijk niet, en dat is gedeeltelijk omdat het materiaal niet bijster ver afwijkt van wat Katsionis in Firewind al laat horen. Overduidelijk wordt dan soms ook het gemis van een sterke zanger in zijn composities, want de plaat is volledig instrumentaal en hoewel het gitaar en toetsen leadwerk (beide van Katsionis’ hand) tot de verbeelding spreekt in virtuositeit, vervangt het het zangelement niet. De filmische composities die hier en daar door de plaat zijn gesprokkeld in de vorm van ‘Dark Matter’, ‘The Messenger’ en ‘Amnesia’ zijn een frisse wind door de inmiddels overleden power metal, maar in het algemeen kan ik deze plaat alleen maar aanbevelen voor fans van het genre.