Messiah - Extreme Cold Weather

Messiah - Extreme Cold Weather

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Pim B. : Het Duitse High Roller Records heeft begin dit jaar de twee eerste albums van Het Zwitserse Messiah opnieuw uitgebracht. Dat is niet de eerste keer dat ze dat doen. Er kwamen al eerder reissues op vinyl uit. Nu zijn zowel het ook door mij besproken 'Hymn To Abramelin' en 'Extreme Cold Weather' op CD uitgebracht. En als ik zo eens kijk naar de lijst van re-releases die sinds de originele uitgave uit 1987 op de markt zijn gebracht, is een CD-versie eigenlijk best bijzonder. Dat deze re-releases ook mooi samenvallen met de wederopstanding van Messiah is mooi meegenomen. Hoewel de eerste twee albums als trio zijn opgenomen, bestaat de band nu weer als viermansformatie zoals ze in 1990 actief waren. Die bezetting nam ook albums op (voor Noise Records) die zeker de moeite waard zijn, zoals 'Choir Of Horrors' of 'Rotten Perish'. Toentertijd speelde Messiah death metal. Juist met de rauwe thrash die ze op 'Hymn To Abramelin' en 'Extreme Cold Weather' lieten horen, verwierf Messiah een cultstatus.

Vooral 'Extreme Cold Weather' spreekt nog steeds veel mensen aan. Met deze nieuwe editie op CD die in een toffe slipcase komt en een poster heeft, kan ik zelf een derde editie aan mijn collectie voegen. Ik had al de originele LP op Chainsaw Murder Records en een re-issue op vinyl op Floga Records, waar ook wat demo tracks als bonus opstaan. Deze nieuwe CD-versie bevat geen bonusmateriaal. Het is de mix uit 1987, dus je krijgt het album zoals bedoeld destijds. Dus de studio opnames van “kant A” die live in de studio in thuisstad Baar werden opgenomen en de songs van “kant B” die tijdens hun tour in 1987 werden opgenomen in Pforzheim, Rotterdam en Alkmaar.

Je kunt Messiah nog steeds zien als een uniek klinkende thrashband met een eigen gezicht. Ten opzichte van het debuut zijn ze de invloed van Hellhammer kwijt en hebben ze een meer maniakaal geluid waarbij ik zelf enigszins aan het eerste werk van Voivod moet denken. Hoe je het ook wendt of keert, Messiah is en blijft een toffe band en een album als 'Extreme Cold Weather' hoort eigenlijk in elke extreme metale verzameling thuis.

Meer informatie