Messiah - Hymn To Abramelin

Messiah - Hymn To Abramelin

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Pim B. : Dat heavy metal in de jaren 80 steeds extremer werd hoef ik niemand te vertellen. Op verschillende plekken op deze aardkloot stonden bands op die de grenzen steeds verder opzochten. Aan deze stijlen werden steeds nieuwe labels gehangen zoals power metal, speed metal, thrash metal of death metal. Ook in het relatief kleine Zwitserland deden een aantal bands van zich spreken zoals Hellhammer/Celtic Frost, Coroner en Messiah.

Laatstgenoemde band werd geformeerd in 1984 en na een aantal demo's kwam in 1986 het album 'Hymn To Abramelin' op de markt via Chainsaw Murder Records. Dat album liet een band horen die duidelijk gespiekt had bij Hellhammer maar ook bij de Duitse thrashbands uit die tijd. Dat leverde toch wel een eigen sound op. Een sound die de band uiteindelijk een cultstatus zou opleveren. Het debuut werd door de jaren heen door diverse labels opnieuw uitgebracht zowel op CD als LP en vaak ook met de nodige bonustracks. De laatste reissues werden door High Roller Records op de markt gebracht. Dat Duitse label staat bekend om de vinyl releases en zowel in 2014 als 2017 verscheen het debuut van Messiah op LP. Nu heeft High Roller ook een CD editie op de markt gebracht en dat is meteen een interessante versie. Het album staat er namelijk 2 keer op. De originele mix uit 1986 en de remix uit 1990. Daarmee is het interessant voor de liefhebbers van de band maar ook voor de jongere liefhebber van old-school thrash die graag in het verleden duikt. De CD komt in een mooie slipcase en bevat een postertje.

Overigens is Messiah sinds begin dit jaar weer terug al is dat wel in de bezetting die in 1990 actief was. En buiten gitarist Brögi speelde niemand op 'Hymn To Abramelin'.

Meer informatie