Felskinn - Mind Over Matter

Felskinn - Mind Over Matter

Label : Rock Of Angels Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Het is toch een soort nieuw virus in de muziekwereld ; reünitis, oftewel het weer samenkomen van een band na een pauze van een aantal jaren. Ook Felskinn lijdt er aan. Het vijfkoppige Zwitserse gezelschap heeft de banden weer aangehaald na in 2008 uiteen te zijn gevallen na twee albums. De bandleden hebben veel ervaring opgedaan in bands als Krokus (bekende naam) en Maxxwell (nooit van gehoord eerlijk gezegd). De plaat klinkt als een klok, niet vreemd als je weet dat Jacob Hansen (o.a. Volbeat) ‘Mind Over Matter’ heeft gemixt en engineer was. Verder zijn er gastbijdragen van gitarist Mandy Meyer (Krokus) en heeft Mike Terrana de plaat in zijn geheel van zijn drumkunsten voorzien.

Felskinn brengt ons degelijke en traditionele hardrock. Hierbij zijn hun Zwitserse wapenbroeders Krokus en Gotthard als blauwdruk gebruikt, al klinkt Felskinn wel wat bombastischer. Opener ‘Close Your Eyes’ en het titelnummer ‘Mind Over Matter’ (errug lekker!) laten op overtuigende wijze de heavy kant van Felskinn horen. Daarentegen zijn ‘Superhero’ en ‘Break New Ground’ (gaaf dat viooltje) mooie, bombastische en fraai opgebouwde nummers. Compositorisch zitten alle nummers op ‘Mind Over Matter’ goed in elkaar. Het meest overtuigende bewijs hiervan is ‘Pictures In My Dreams’. Hier gaat menig hardrockhartje sneller van kloppen. Daar tegenover staan wel wat obligate tracks helaas. Aan het einde slaat de balans echter makkelijk door naar een ruime voldoende voor dit album waarmee Felskinn zijn rentree inluidt. Hoe lang de band nu actief blijft staat in de sterren geschreven. ‘Mind Over Matter’ kunnen we in ieder geval in ons zak steken. Waarvoor dank!