Malady - Toinen Toista

Malady - Toinen Toista

Label : Svart Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Om eerlijk te zijn begrijp ik niet zo goed waarom bands, waarin niet in het Engels gezongen word, toch hun muziek naar internationale media sturen. Bij death of black metal bands kan ik mij voorstellen dat de taal niet zoveel uitmaakt want, laten we eerlijk zijn, hoeveel verstaan we daar nou echt van? Maar als symfonische rock band met ‘normale’ zang is het weldegelijk belangrijk, en als je gehoord wilt worden in het buitenland dan lijkt het mij toch niet onbelangrijk om in een taal te zingen die men begrijpt. Ik kan in ieder geval de bekende bands, die geen Engelse vocalen hebben, maar op één hand tellen na een vuurwerk ongeluk. Malady gaat daar naar mijn mening zeker niet bij horen.

Er is weinig te vinden over de band Malady, enkel dat ze één album hebben uitgebracht in 2015 onder de naam ‘Malady’ en dat ze nu dan hun tweede album ‘Toinen Toista’ uit gaan brengen. De Finnen maken muziek die sterk doet denken aan symfonische/progressieve rock uit de jaren zeventig, denk bijvoorbeeld aan King Crimson of Pink Floyd. Het album bestaat uit vijf liedjes waarvan de laatste bijna drieëntwintig minuten lang is! De muziek is vrij rustig en mijn eerdere omschrijving als rock is dan ook een beetje overdreven, het is vaak erg zweverig en dat is vooral te danken is aan de breed uitgespreide keyboard geluiden, de Hammond orgel, en de fluiten. De liedjes zijn niet slecht, ook zeker niet bijzonder, en het is erg makkelijk om naar te luisteren, toch doet het niet zoveel met me en vind ik het teveel voort kabbelen. Dat heeft ook zeker te maken met de songteksten, die volledig in het Fins zijn gezongen, maar ook met de stem van Babak Issabeigloo, die is vrij eentonig. De overige instrumenten klinken overigens best fraai, maar het is technisch gezien zeker geen uitdagende plaat.

Met ‘Toinen Toista’ heeft Malady mij niet kunnen overtuigen. Het is zeker geen slechte plaat maar het is ook niet echt iets om over naar huis te schrijven. Was het met Engelse teksten vele malen beter geweest? Nee, dat niet, maar de combinatie tussen tekst en inleving kunnen zeker meerwaarde creëren. Wel een leuke band om in het voorprogramma te hebben van ene progressieve rock show.