Earthless - Black Heaven

Earthless - Black Heaven

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Het duurt welgeteld vijftig seconden voordat duidelijk wordt dat er iets bijzonders aan de hand is met ‘Black Heaven’, het nieuwe album van Earthless. Earthless, dat is toch die band van de lange instrumentale nummers? De koningen, nee de keizers van de freaksolo? De koningen doen vrijwillig troonsafstand. Nog steeds een powertrio met hetzelfde logo, maar verder is er veel veranderd.

Het begint meteen in het eerste nummer ‘Gifted By The Wind’, waarin gitarist Isaiah Mitchell ineens ook zanger Isaiah Mitchell blijkt te zijn. De resultaten zijn op zich niet verkeerd, Mitchell heeft best een goede stem. In het verleden waren er al songs met vocalen, maar dat was toen nog uitzonderlijk. Nu lijkt het een bewuste keuze om niet uitsluitend de instrumentale kaart uit te spelen. Hetgeen dat Earthless Earthless maakte is alleen wel voor een groot deel weg. Wist je voorheen bij voorbaat: song van minstens een kwartier, een op hol geslagen drummer, stoïcijns voortploegende bassist en een volledig uit zijn dak solerende gitarist: dat kon alleen maar Earthless zijn. Nu is Earthless vaak niet meer dan een 21e eeuwse Cream. Wat op zich niet verkeerd is, Cream was een geniale band en Earthless doet op ‘Black Heaven’ ook nog steeds heel veel goed. Her en der schijnt zelfs nog iets van het oude Earthless door de nieuwe glimmende vernislaag. Het zijn die momenten, de instrumentale nummers die zijn gebleven (drie van de zes songs op het album) en de kortere psychedelische solo-uitbarstingen die het strakke raamwerk van couplet-refrein-couplet op een prettige manier ontregelen.

Ik ben er nog niet uit of Earthless 2.0 een verbetering is. Wel begrijp ik dat vernieuwing voor de band een noodzaak was om verder te kunnen. Niet iedereen kan als de Ramones 25 jaar lang hetzelfde doen en Earthless leek al een paar jaar op een dood spoor te zitten. Geen nieuwe platen, steeds minder shows en steeds meer nevenactiviteiten. Het wachten was op het definitieve einde van de band. De twee jaar geleden verschenen split met Harsh Toke was een voorzichtige – en noodzakelijke – eerste stap in nieuwe richtingen, ook al bleef het nog grotendeels binnen het vertrouwde lange-instrumentale-psychedelica stramien. Nu is er dan de wedergeboorte van Earthless . In april is Earthless terug op Roadburn, als vaandeldrager van de San Diego Takeover, een bont gezelschap van bands die op de een of andere manier allemaal schatplichtig zijn aan Earthless. Dan zullen we zien of de oude Earthless nog bestaat, of dat er geen weg terug meer is.

Hoe dan ook is ‘Black Heaven’ een goede heavy psych plaat die dankzij de dosering en grotere afwisseling het toegankelijkste werkstuk van Earthless tot op heden is geworden. Dankzij de verhuizing naar Nuclear Blast (welke band heeft dat label de laatste tijd niet ingelijfd?) zou het ook wel eens de langverdiende doorbraak naar een groter publiek kunnen betekenen.